Uudehko dieselauto voi savuttaa ja kolista – syy on millimetrin tuhannesosan kokoinen

Suomessa myydyistä henkilöautoista jopa puolet oli dieselautoja viime vuosikymmenellä. Monen dieselistille tulee yllätyksenä, että polttoaineen kulutus kohoaa, auto savuttaa ja moottori kolisee vanhemmiten. Korjaus vaatii tarkkuutta ja puhtautta.

liikenne
Vasemmalla Valtran ja oikealla Mersun suutin.
Heikki Rönty / Yle

Vuoteen 2006 asti suurin piirtein joka viides uusi henkilöauto oli dieselkäyttöinen (siirryt toiseen palveluun). Sen jälkeen suosio nousi nopeasti jopa puoleen. Vuonna 2014 myydyistä henkilöautoista neljä kymmenestä oli dieselkäyttöisiä. Kaikista rekisterissä olevista henkilöautoista lähes joka neljäs on dieselkäyttöinen.

Moni pitää dieseliä varmatoimisena, mutta mikään ei ole ikuista. Polttoaineen jakelujärjestelmä kuluu salakavalan hitaasti, mutta uudenmallisissa dieselautoissa nopeammin kuin vanhoissa, sanoo dieselkorjaaja Matti Pyykkönen.

– Aiemmat mekaaniset pumput ja suuttimet kaipasivat huoltoa useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen.Uudemmat (siirryt toiseen palveluun)elektronisesti ohjatut järjestelmät saattavat tarvita suuttimien huollon jo 200 000 ajokilometrin jälkeen.

Suuttimen kärki.
Suuttimen kärjessä on pienen pieniä reikiä, joista polttoaine sumutetaan sylinteriin. Polttoaineen huonon palamisen vuoksi kärkeen on kertynyt karstaa.Heikki Rönty / Yle

Ero johtuu pyrkimyksestä parempaan polttoainetalouteen ja päästövähennyksiin. Liikkuvien osien välykset ovat pienemmät kuin vanhemmissa puhtaasti mekaanisissa suuttimissa.

– Puhutaan tuhannesosamillimetrin välyksistä, sanoo Pyykkönen.

Ihmisen hius on melkoinen pölkky (siirryt toiseen palveluun) suuttimen osien tarkkuuteen verrattuna – yksi hius pitäisi jakaa kymmeneen osaan, ennen kuin se sopisi liikkuvien osien väliin.

Savua, kolinaa, kulutuksen kasvua

Dieselmoottorissa mäntä työntää ilmaa kasaan ja ilman kuumetessa siihen ruiskutettu polttoaine syttyy. Jotta polttoaine saadaan sylinteriin juuri oikealla hetkellä, pitää suuttimesta (siirryt toiseen palveluun) tulla polttoainetta juuri oikealla hetkellä juuri oikea määrä. Ajan kuluessa pieni mekaaninen liike tekee tuhoaan osien päällysteessä.

– Pinta mene rikki ja lähtee hilseilemään irti. Ja jos käytetään huonolaatuista polttoainetta tai siinä on vettä seassa, niin siellä ei ole välttämättä voitelua silloin ollenkaan. Suutin kuluu ja särkyy entistä herkemmin, sanoo Pyykkönen.

Yhden automerkin erikoistyökalut suuttimen huoltoon.
Elektronisesti ohjattujen suuttimien purkamisen ja kokoamisen erikoistyökaluja. Korjaajan kädessä painetiivistetyökalu.Heikki Rönty / Yle

Seurauksena polttoaine ei pisaroidu kunnolla ja palaminen on epätäydellistä.

– Polttoaineen kulutus kasvaa, kun tehoja häviää ja kaasupoljinta pitää painaa yhä syvemmälle. Samalla auto alkaa savuttaa ja moottori alkaa kolista. Tämä tapahtuu pikkuhiljaa ja vähitellen. Auto ei lähde oikein kunnolla käymään varsinkaan kylmänä jakyyti saattaa olla nykivää, sanoo Pyykkönen.

Mekanisen polttoainepumpun jakopyörän kulumia.
Mekaanisen polttoaineen jakajapumpun rullarenkaan vaurioita. Pumppu ollut käytössä 750 000 kilometriä.Heikki Rönty / Yle

Suuttimille tuleva paine on kova. Uusissa polttoainejärjestelmissä paine vaihtelee 1 600 ja 1 800 barin välillä. Vertailun vuoksi, auton renkaassa on yleensä noin kahden barin paine.

Suutin antaa polttoainetta sylinteriin noin millisekunnin ajan. Toisinaan kulunut suutin jää kokonaan auki, jolloin sylinteri täyttyy hyvin nopeasti polttoaineesta. Seurauksena voi olla männän rikkoutuminen ja moottorivaurio.

Suuttimien korjaaminen on ammatti-ihmisen työtä

Uusi suutin maksaa mallista riippuen useamman sata euroa. Korjaaminen on yleensä noin puolet halvempaa kuin kokonaan uusiminen, sanoo Matti Pyykkönen.

– Riippuu siitä, mitä osia sinne vaihdetaan. Pienimmillään hinta voi olla satasen, suurimmillaan pari-kolmesataa, jos sinne vaihdetaan likimain kaikki sisäosat. Vanhemmissa mekaanisissa suuttimissa korjaaminen on yleensä halvempaa, koska osat ovat edullisempia.

Korjaaja käyttää suuttimen sähköisiä mittaustyökaluja.
Dieselkorjaaja Matti Pyykkönen analysoi sähköisten mitta-antureiden tuloksia erikoisohjelmistolla.Heikki Rönty / Yle

Tee-se-itse miehille kymmenisen vuotta dieselkorjaajana toimineella Pyykkösellä on selkeä neuvo.

– No en kyllä suosittele, jos siihen ei ole oikeita laitteita, millä säätää niitä kohdalleen. Siitä tulee lisäongelmia.

Kulunut suutineulan runko.
Suurennetussa kuvassa näkyy suuttimen neulan rungon pienen pienet vauriot. Neula on vaihdettava uuteen. Heikki Rönty / Yle

Sen sijaan erilaista lisäaineista voi joskus olla apua hetkellisesti, sanoo Pyykkönen.

– Voitelevista lisäaineita on apua, mutta jos mekaaninen vaurio on jo alkanut, sitä ei millään lisäaineella korjata. Siihen ei ole muuta ratkaisua, kun suuttimen sisäosien uusiminen. Sitten se taas oman aikansa pelaa.