Kuulustelut paljastavat: Sujuva turvapaikkareitti Intiasta Venäjän kautta Suomeen

Venäjän kautta Suomeen tulleiden turvapaikanhakijoiden kuulustelukertomukset valottavat matkan vaiheita Intiasta, Pakistanista ja Sri Lankasta Suomeen. Matkat, majoitukset ja vanhan auton osto Venäjällä näyttävät järjestyneen liikennevakuutuksia myöten. Hitainta on ollut matkan loppupää. Erään todistajan mukaan Venäjän rajatarkastuspisteen viikon pituisen jonon ohi pääsi maksamalla tuhat dollaria ”Valadja” – nimiselle miehelle.

turvapaikanhakijat
Turvapaikanhakijoiden Lada Sallan raja-asemalla.
Turvapaikanhakijoiden Lada Sallan raja-asemalla.Tapani Leisti / Yle

Lapin rajavartioston esitutkintapöytäkirjat paljastavat ensimmäistä kertaa, mitä Venäjän kautta Suomeen tulleet turvapaikanhakijat ovat Suomen viranomaisille kertoneet matkansa vaiheista.

Rajavartioston rikostutkijat kuulustelivat pikavauhtia tammikuussa kahta turvapaikanhakijoiden autoa kuljettanutta miestä epäiltyinä laittoman maahantulon järjestämisestä. Heidän autoissaan matkustaneita kuulusteltiin todistajina.

Ennätysvauhtia asiassa toimi myös Lapin käräjäoikeus, joka antoi jutun tuomion jo viime viikolla. Oikeus katsoi turvapaikkaa hakeneiden Intian kansalaisen ja Nepalin kansalaisen syyllistyneen toisten turvapaikanhakijoiden laittoman maahantulon järjestämiseen.

Oikeuden mielestä rikoksen tunnusmerkistö täyttyi koska miehet tiesivät tai ainakin heidän täytyi käsittää, ettei kyydissä olleilla ollut Suomeen viisumia ja maahantulo oli siten laiton. Oikeus jätti miehet kuitenkin rangaistukseen tuomitsematta humanitäärisistä syistä, koska myös he olivat hyväksikäytön uhreja samoin kuin kyyditettävänsä.

Perjantaina jutun syyttäjä ilmoitti tyytymättömyyttä tuomioon ja tekee toisessa tapauksessa suoraan ennakkopäätösvalituksen korkeimpaan oikeuteen. Viranomaiset haluavat ylimmän tuomioistuimen linjauksen siitä, voidaanko turvapaikanhakijoiden autoa kuljettava turvapaikanhakija tuomita laittoman maahantulon järjestämisestä.

Toistaiseksi alempien viranomaisten tulkinta, että jos turvapaikkaa hakeneen kuljettajan kyydissä on muita kuin omia perheenjäseniä, tämä syyllistyy laittoman maahantulon järjestämiseen.

Suomeen pääsystä tieto jo kotimaassa

Kuulusteltavien niukat kertomukset vahvistavat käsitystä siitä, että turvapaikanhakijoiden lähtö kotimaistaan ja kauttakulku Venäjän läpi Suomeen on organisoitua.

Autoa kuljettaneiden miesten lisäksi Lapin rajavartioston rikostutkinta kuulusteli miesten kyydissä olleita turvapaikanhakijoita todistajina. Heistä Intian, Pakistanin, ja Sri Lankan kansalaisten kuulustelukertomuksista saa sen kuvan, että jo alun alkaen kotimaasta on lähdetty Venäjän kautta Suomeen tai Norjaan turvapaikan hakuun.

Tutkinnanjohtaja Antti Saarisen mukaan kertomukset osoittavat matkoja järjesteltävän ammattimaisesti.

– Kyllä se organisointi liittyy siihen matkaan kokonaisuudessaan ja eri muodoissaan ja sen eri vaiheissa, mutta alkaen sieltä lähtömaasta koko sen matkan ajan saapumiseen Suomeen asti ja Suomesta edelleen sinne matkan päämäärään.

Näin tammikuussa Suomeen Venäjän kautta saapunut todistajana kuulusteltu turvapaikanhakija kertoi matkastaan:

Kysymys: Kerro mitä kautta matkustit Suomeen, ketkä sinua avustivat ja kenelle maksoit matkan aikana?

Vastaus: Tulin Moskovaan Sri Lankasta Qatarin kautta lentämällä 23.–24.12.2015 jossa olin vähän aikaa eli päivän. Tarkoitukseni oli mennä Norjaan polkupyörällä, mutta kuulin että he ovat sulkeneet rajansa. Matkustin Moskovasta Pietariin 24. tai 25.12. lentämällä. Pietarissa kuulin että Suomeen otetaan turvapaikanhakijoita. Matkustin Pietarista Murmanskiin 4. tai 5. tammikuuta ja olin lentomatkan yksin.

Murmanskissa olin kolme yötä ja tapasin siellä hotellissa taksikuskin joka kysyi haluanko Suomeen kun ei pääse Norjaan. En tiedä hotellin nimeä, mutta rakennuksessa on kirjoitettu ulkopuolella numerot 69 ja sitä pitää venäläiset henkilöt. Hotellissa oli 30–40 henkilöä odottamassa Suomeen tai Norjaan pääsyä. kaikilla ei ole rahaa maksaa taksikuskeille. Annoin hotellissa 3000 ruplaa taksikuskille ja hän vei minut rajalle. Raja-alueella taksikuski ohjasi mihin kyytiin menen että pääsen Suomeen. Samalla taksilla lähti 6 henkilöä kanssani.

Raja-alue on luminen ja metsäinen alue ja sanottiin että siitä kestää 1,5 tuntia Suomeen. Raja-alueella oli paljon autoja tulossa Suomeen ja jos on rahaa kuljettaja ottaa sellaiset kyytiin. Autoja on jonossa mutta Suomen viranomaiset ottaa vain yksi tai kaksi.

_Odotin raja-alueella 11 päivää isossa pakettiauton tyylisessä autossa oleskelemalla. Sain kerran päivässä ruokaa, sen toivat matkanjärjestäjät jolle maksoin matkasta. Mies, jolle maksoin matkasta, on venäläinen Valadja (kirjataan niin kuin kuultava lausuu). _

Järjestäjät ostavat halvalla autoja ja välittävät ne Suomeen tulijoille. Sellaiset ajavat jotka osaavat ja yleensä 6 henkilöä laitetaan kyytiin. Itse maksoin 950 dollaria tälle Valadjalle. Kaksi linja-autossa ollutta afrikkalaista osasi jonkin verran venäjää ja he kutsuivat miestä tuollaisella nimellä. En tiedä olivatko järjestäjät viranomaisia vai siviilejä mutta ajattelen että he ovat siviilejä.”

Kysymys: Kenelle piti maksaa että pääsi jatkamaan nopeammin matkaa?

Vastaus: Irakilaiset maksoivat yleensä 2000 dollaria ja he pääsivät jatkamaan nopeammin. Järjestäjänä oli yksi pomo ja hänellä kymmeniä alaisia jotka toivat ruokaa. Tietääkseni tämä Valadja on iso pomo.”

Kuulusteluissa mainitaan kotimaassa käytetyksi tietolähteeksi Suomeen pääsyn mahdollisuuksista internet. Osa kertoo, että Venäjällä heidän omaa äidinkieltään puhuvat tuntemattomaksi jääneet henkilöt ovat tiedoillaan avustaneet matkassa eteenpäin kohti pohjoista.

Autokaupat Murmanskin alueella

Tuomituista Intialainen mies kertoi ostaneensa Venäjältä käytetyn Ladan 450 Yhdysvaltain dollarilla. Nepalilainen mies oli ostanut 1000 dollarin hintaan käytetyn Toyotan. Esitutkintapöytäkirjan liitteenä olevat Venäjän asiakirjat osoittavat Ladalle otetun Venäjällä kansainvälisen liikennevakuutuksen kahdeksi viikoksi vain päivää ennen Suomeen saapumista.

Kuulusteltujen mukaan autoja on kuljettanut alkumatkasta venäläinen kuljettaja, joka on jäänyt kyydistä hyvissä ajoin ennen rajaa. Loppumatkaksi rattiin on istunut auton ostanut turvapaikanhakija.

Matkalla autojen kyytiin oli eri vaiheissa noussut muita turvapaikanhakijoita. Tuomitut olivat kuljettajina tuoneet itsensä ja kyytiläiset Suomeen Sallan rajanylityspaikalle viime tammikuun (2016) puolivälissä.

Kuulustelukertomuksista ei selviä, maksavatko salakuljettajat Venäjän rajaviranomaisille lahjuksia Suomeen pääsystä. Kertomuksissa mainitun Valadja –nimisen miehen väitetään perineen tuhansia dollareita jonon ohi pääsemisestä jossain Kantalahden ja Sallan välisellä tiellä keskellä lumista metsää.

Väkeä Raja-Joosepin ja Sallan rajanylityspaikoille Suomeen köröttelee joka päivä tupaten täynnä olevilla vanhoilla autoilla. Venäjän viranomaiset ovat antaneet liikenteen jatkua kuukausia.

Syy paljon ihmeteltyyn pohjoiseen reittiin ei myöskään yksiselitteisesti selviä kuulusteltavien kertomusten valossa, arvioi tutkinnanjohtaja Antti Saarinen Lapin rajavartiostosta.

– Varmaan osaltaan vaikuttaa se, että tämä toiminta on järjestetty täältä pohjoisen rajanylityspaikkojen kautta ja kun se on järjestetty sillä tavalla niin se myöskin jatkuu toistaiseksi koska se on todettu että sitä kautta se reitti toimii.