Hankifutista ja avantouintia - opettajaopiskelijat kokoontuvat Rovaniemellä

Haalarit kahisevat viikonloppuna Rovaniemellä, kun 1500 tulevaa opettajaa eri puolilta Suomea tapaa toisensa SOOL:in vuotuisilla talvipäivillä. He valmistuvat opettajiksi aikana, jolloin koulussa ei juuri mikään ole niin kuin ennen.

Kotimaa
Julia Petäjä SOOL:in pääsihteeri talvipäivät Rovaniemellä
Annu Passoja / Yle

Peruskoulussa puhutaan yksilöllisen oppimisen mallista, jossa oppilaat etenevät omaan tahtiin ja opettaja kiertää neuvomassa kun neuvoja tarvitaan. Luokan edessä ei luennoida, läksyjä ei välttämättä anneta eikä kokeita pidetä. Opettaja saa itse päättää, millä perusteella antaa arvosanan. Suomen opettajaksi opiskelevien liiton pääsihteeri Julia Petäjä on loppusuoralla opettajaopinnoissaan. Häntä yksilöllinen malli miellyttää.

– Suuntaus yksilöllisyyteen on erittäin hyvä. Pitää tietysti muistaa, että oppijoita on niin erilaisia ja pienemmät tarvitsevat enemmän tukea ja rajoja kuin vanhemmat.

Syksyllä otetaan käyttöön myös uusi opetussuunnitelma, jossa opettajaa ei enää ohjeisteta tarkasti siitä, mitä kolmasluokkalaiselle pitää englannin tunneilla opettaa tai missä järjestyksessä maantiedon asiat etenevät. Opetussisällöistä mainitaan vain keskeiset kohdat. Sen sijaan on valittu seitsemän kaikki oppiaineet läpäisevää tavoitetta, kuten oppimaan oppiminen, tietotekniikka ja yrittäjyys.

– Nyt pyritään painottamaan ajattelun taitoja. Samoin asioita opetetaan ilmiöiden kautta, jolloin opetus on lähempänä reaalimaailmaa. Musiikki ja fysiikka tulevat lähemmäksi, kun ymmärretään että musiikki on ääniaaltoja ja akustiikka liittyy fysikaalisiin mittauksiin, vertaa Petäjä. Ilmiöiden opettaminen tarkoittaa vaikkapa sitä, että englannin ja ympäristötiedon opettaja sopivat opettajanhuoneessa viikon aiheeksi ilmastonmuutoksen.

Robotit työkavereina tulevaisuuden koulussa

Uudessa opetussuunnitelmassa ruotsin opiskelu alkaa jo ala-asteella ja kaunokirjoituksesta tulee vapaaehtoista. Petäjä pitää oikeana ja välttämättömänä sitä, että jotain tippuu välillä poiskin eikä opetussisältöjä aina vain lisätä.

– Helposti ajatellaan, että peruskouluhan voi tarttua tähän, kun nähdään yhteiskunnassa joku ongelma. Tärkeää on, että otetaan myös jotain pois eikä opeteta asioita vain sen takia, että niin on ollut historiassa.

Tulevaa opettajaa innostaa ajatus maailman parantamisesta luokka kerrallaan ja huolestuttaa hallituksen leikkaukset perusopetukseen. Vuoden kuluttua alkava työura voi kestää vuosikymmeniä. Petäjä uskoo, että tuona aikana opetuksesta tulee yhä vähemmän aikaan ja paikkaan sidottua, robotit tulevat kenties kouluihinkin. Omasta kouluajastaan Petäjä haluaisi viedä tulevaan luokkaansa hyvän yhteishengen ja ajatuksen siitä, että jokainen saa olla sellainen kuin on.