Posti kulkee yhä useammin sähköpyörän kyydissä – "Eläköitymisikä noussut kahdella vuodella"

Sähköavusteiset polkupyörät ovat yleistyneet nopeasti postinjakajien työssä. Koko Postin pyöräreiteistä selvästi yli puolet jaetaan jo sähköpyörän selästä. Tuloksia on nähtävissä: pyörät ovat selvästi vähentäneet ennenaikaista eläköitymistä.

Kotimaa
Postityöntekijä Juha Räisänen ajaa Itellan sähköpyörää.
Yle

Pyörällä postia jakavien jalat ja selkä ovat kovilla, mutta Posti on onnistunut keventämään työtaakkaa. Jo yli 10 vuotta käytössä olleista sähköavusteisista pyöristä on saatu hyviä kokemuksia etenkin pitkillä ja mäkisillä reiteillä.

Aiemmin konsernin työhyvinvointisäätiön hankejohtajana työskennellyt, nykyisin Vaasan ja Kokkolan alueen jakelupäällikkö Jouni Männistö pitää hyötyä suurena.

– Työterveyslaitoksen kanssa tutkimuksessa selvisi, että pyörä ottaa pois noin 30 prosenttia fyysisestä kuormituksesta. Se on ollut yksi merkittävimmistä tekijöistä ennenaikaisen eläköitymisen vähentämisessä. Ennen eläköitymisikä oli 59 vuotta, nyt se on saatu 61 vuoteen. Myös tuki- ja liikuntaelinvaivoja on vähemmän, kertoo Männistö.

Ennen eläköitymisikä oli 59 vuotta, nyt se on saatu 61 vuoteen.

Postin jakelupäällikkö Jouni Männistö

Lumisohjo ja vastatuuli eivät hidasta

Myös lumisohjossa ja vastatuulessa sähköpyöristä on apua. Muun muassa pohjalaismaakunnissa noin 250 jakajasta selvästi yli sata käyttää menopeliä. Kaikki eivät kuitenkaan tykkää, myöntää Männistö.

– Jos laatikkorivistöjä on tiuhassa, menee toisten mielestä touhu liian kankeaksi, varsinkin jos pitää päästä ketterästi liikkeelle.

Sähköpyörä on pidempi rungoltaan ja akseliväliltään kuin tavallinen pyörä.

Uusissa pyörissä myös akut kestävät pakkasta. Litiumpohjaiset akut toimivat paremmin kuin vanhoissa versioissa. Postin käyttämillä sähköpyörillä pääsee lähes mopon vauhtia ja vaihteita niissä on viisi.

– Suositus kuitenkin on, että pelillä ajetaan turvallisesti, eikä käytetä äärinopeuksia, huomauttaa jakelupäällikkö Jouni Männistö.

Posti-konsernin kalustosta vastaava Kari Tuomola kertoo, että tavoitteena on lisätä selvästi sähköpyörien määrää.

– Vuoden 2019 lopulla kaikkien pyörien pitäisi olla sähköavusteisia, kertoo Tuomola.

Juttua ja otsikkoa korjattu kello 13.14. Alkuperäisessä jutussa eläköitymisikään liittyvät luvut olivat väärin päin.