Hautausalakin siirtymässä verkkoon – hautamuistomerkkejä voi suunnitella itse nettikaupassa

Suhteellisen vakiintunut hautakivikauppa on saanut kilpailijoikseen viime vuosina erilaisista materiaaleista valmistettuja hautamuistomerkkejä. Vaikka hautausalakin siirtyy hiljalleen verkkoon, ei kivijalkaliikkeiden katoamiseen alalla silti uskota.

Kuva: Mirva Ekman / Yle

Perinteinen hautakivi on saanut rinnalleen uusista materiaaleista tehtyjä hautamuistomerkkejä, joita voidaan valmistaa vaikkapa karkaistusta lasista tai alumiinista.

Etelä-Pohjanmaalta ponnistavat uudet yrittäjät pyrkivät hautausbisnekseen led-valotekniikalla varustetuin hautamuistomerkein. Ruostumattomasta teräksestä valmistetusta muistomerkistä vainajan nimi erottuu selvästi myös pimeässä.

Kuva: Mirva Ekman / Yle

– Seurakunnat ovat pääsääntöisesti olleet myötämielisiä sekä suhtautuneet positiivisesti uudenlaiseen muistomerkkiin, kertoo yrittäjä Jani Vainio Memorial Oy:stä.

Yrittäjät kertovat tuotteen saaneen positiivista palautetta myös hautaustoimistoilta.

– Olemme saaneet kiitosta esimerkiksi siitä, että alalle on tullut uudistaja, ja että alalle on kaivattu ylipäänsä jotakin uutta, Vainion yhtiökumppani Jere-Miikka Myllymäki huomioi.

Hautamuistomerkin takana on aurinkopaneeli, joka lataa virtaa sisäpuolelle sijoitettuihin akkuihin. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Hautamuistomerkki räätälöitynä verkkokaupasta

Uudet yrittäjät päättivät aloittaa toimintansa alusta alkaen myös verkkokaupassa. Asiakkaalle kynnys tilata tuote on tehty matalaksi, yrittäjät kertovat.

– Asiakas pääsee itse suunnittelemaan muistomerkin sivuilla ja näkee samalla myös hinnoittelun. Uskomme vahvasti, että tulevaisuus on verkossa, Jani Vainio toteaa.

Me olemme kyllä valmiita muuttamaan maailmaa.

Jere-Miikka Myllymäki

Miehet innostuvat puhumaan verkosta myös toisessa yhteydessä. Yrittäjät uskovat, että heidän hautamuistomerkkinsä on tulevaisuudessa jollakin tavalla verkkoon sidonnainen.

Hautamuistomerkin asentaminen onnistuu talvellakin, kun maassa on valmiina pohjakivi. Kuva: Mirva Ekman / Yle

– Alalla on vielä tällä hetkellä vanhoja säädöksiä ja paljon lainsäädännöllisiä juttuja, että mennään vielä rauhallisesti eteenpäin. Me olemme kyllä valmiita muuttamaan maailmaa, Jere-Miikka Myllymäki toteaa.

– Meille on tullut jo kysely, että jos joku kävelee hautamuistomerkin ohi, voisiko siihen saada jonkin tunnussävelen soimaan. Sanoimme hänelle, että ei aivan vielä, Jani Vainio hymyilee.

Kehitys nähdään hyvänä hautaustoimistoissakin

Hautaustoimistojen liiton puheenjohtaja Kyllikki Forsius pitää alan kehitystä hyvänä. Hänen mielestään kehitys on kaikilla aloilla tärkeää ja kaikenlaisia palveluja tarvitaan verkkokaupasta uusien yrittäjien tuotemarkkinointiin sekä mahdollisuuteen tehdä kauppaa.

Forsius ei kuitenkaan usko, että verkkokauppa olisi horjuttamassa kivijalkakauppojen olemassaoloa.

– Asiakkaat ja omaiset haluavat kuitenkin edelleen kohdata sen yhteyshenkilön ja saada sitä palvelua kasvotusten.

Forsius näkee kuitenkin nettikaupassa joitakin ongelmakohtia esimerkiksi seurakuntien säännöstöihin liittyen.

Meillä on erittäin voimakkaat perinteet, jotka säätelevät sitä tiettyä vaatimattomuutta.

Kyllikki Forsius

– Kaikilla hautausmailla on omat ohjesääntönsä ja jokainen hautamuistomerkki hyväksytetään seurakunnalla ennen asentamista. Niin kauan kuin tässä maassa ei ole yhtenäistä säännöstöä, se on ongelma sille verkkokaupalle, jossa voi esimerkiksi suunnitella haluamansa muistomerkin. Seurakunta päättää lopulta asiasta, ei verkkokaupan myyjä tai kuluttaja, Forsius kertoo.

Forsius uskoo, että kehitys ei kuitenkaan mene siihen suuntaan, että jokin muistomerkki saattaisi esimerkiksi loukata jotakin hautausmaalla kulkevaa.

– Meillä on erittäin voimakkaat perinteet, jotka säätelevät sitä tiettyä vaatimattomuutta. Myös seurakunnat seuraavat niitä rajoja, eikä hautausmaalle saa asentaa mitään sellaista merkkiä, joka voisi loukata toista. En myöskään näkisi, että vaikkapa led-valoilla varustettu muistomerkki voisi ketään loukata, Forsius hymyilee.

Artikkelia on korjattu 26.2.2016 kello 13.16 poistamalla tekstistä viittaukset tuotteiden hintoihin.