Caruna-sopu kismittää osaa kuluttajista

Kuluttaja-asiamiehen sopimuksen mukaan Caruna jaksottaa hinnankorotukset pidemmälle ajanjaksolle. Kertakorotus on keskimäärin alle 15 prosenttia. Ryhmäkannetta ei voi enää nostaa.

Kotimaa
Carunan pääkonttori Espoossa
Sähkönsiirtoyhtiö Carunan pääkonttori Espoon Leppävaarassa.Jussi Nukari / Lehtikuva

Kuluttaja-asiamiehen saamassa palautteessa osa kuluttajista on tyytymättömiä viimeviikkoiseen neuvotteluratkaisuun. Sen mukaan Caruna jaksottaa perushinnan alentamisen avulla sähkön siirtohintojen hinnankorotukset pidemmälle ajanjaksolle. Kertakorotukset jäävät keskimäärin alle 15 prosentin.

Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen kertoo, että ratkaisu sai tällä kertaa kaikkinensa poikkeuksellisen paljon huomiota.

– Torstaina ja viikonlopun aikana saimme ratkaisuun tyytymättömiltä joitakin yhteydenottoja sähköpostilla ja verkkolomakkeen kautta.

Yhteydenottojen määrä ei Hentusen mukaan ole kuitenkaan suuri. Esimerkiksi uusia neuvotteluja ei siis tarvita.

– On poikkeuksellista, että julkisuudessa seurataan neuvotteluja, jotka vielä liittyvät hintojen korotukseen, arvioi Hentunen.

Epätavallista oli myös se, että ratkaisu saatiin vasta neuvottelemalla. Tavallisesti yritykset haluavat sopia asiansa jo ennen kuin se on edes vireillä.

Suomessa vain kuluttaja-asiamies voi nostaa ryhmäkanteen. Ratkaisun myötä Carunan hinnankorotuksista ei ole enää mahdollista nostaa ryhmäkannetta.

Kuluttajariitalautakunta haluaa hillitä paperisotaa

Myös kuluttajariitalautakunnassa on Carunan kohdalla päädytty poikkeuksellisiin toimiin. Lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo, että kysymys Carunan siirtohintojen korotusten kohtuullisuudesta otetaan suoraan lautakunnan täysistuntoon.

Poikkeuksellisella menettelyllä korotusten kohtuullisuuteen pyritään saamaan nopeasti linjaus.

Kuluttajariitalautakuntaan on saapunut tähän mennessä 45 ratkaisupyyntöä Carunan hinnankorotuksista. Lautakunnan täysistunto ottaa niihin kantaa jo maalis-huhtikuussa.

– Tässä tilanteessa voi olla hyvä, että korotukseen suivaantunut odottaa lautakunnan täysistuntopäätöksiä. Niistä tiedotetaan heti, kun asia on ratkaistu, kertoo Ståhlberg.

Caruna-tapaus ei Ståhlbergin mukaan sinänsä synnytä lautakuntaan ruuhkaa, sillä ratkaisupyyntöjä tulee vuosittain noin 5 500. Tapaus on kuitenkin aiheuttanut tavallista enemmän paperisotaa.

Nyt käsittelyssä olevat tapaukset on pyydetty ratkaistavaksi jo ennen kuluttaja-asiamiehen neuvottelutulosta. Ståhlberg pitää mahdollisena, että osa kuluttajista vetää pois ratkaisupyyntönsä.

Tyytymättömyys kuluttaja-asiamiehen ratkaisuun on Ståhlbergin mukaan epätavallista. Ståhlberg ei muista, että saavutettuja neuvottelutuloksia olisi koskaan avattu.