Matematiikan ja lukemisen vaikeudet haittaavat tuoreen väitöksen mukaan merkittävästi nuoren koulutuspolkua.
Matematiikan ja lukemisen vaikeudet vaikuttavat yhdeksäsluokkalaisten nuorten toisen asteen koulutuspaikan valintaan, koulutuksessa menestymiseen ja tutkinnon suorittamiseen. Tämän jälkeen on hankaluuksia sijoittumisessa jatkokoulutukseen ja työelämään.
Oppimisvaikeudet suuntaavat oppilasta erityisesti ammatilliselle opintouralle. Tutkimuksessa seurattiin keskisuuren itäsuomalaisen kaupungin yhdeksäsluokkalaisten koulutuspolkua.
Kasvatustieteen maisteri Airi Hakkaraisen väitöskirja tarkastetaan Joensuun yliopistokampuksella maaliskuussa.
Tutkimukseen osallistuneista opintonsa keskeyttäneistä nuorista noin 28 prosentilla oli matematiikan ja 23 prosentilla sanatason lukemisen vaikeuksia. Väitöksen mukaan opintojen keskeytyksiä voitaisiin ehkäistä esimerkiksi räätälöidyllä etäopiskelumahdollisuudella.