Onnettomuudet kääntyivät nousuun – Liikenneprofessori: miksi ajokorttia pidetään lähes perusoikeutena?

Valtaosassa liikenneonnettomuuksista taustalla on kuljettajan päihtymys, sairaus ja väsymys. Liikennelääketieteen professori Timo Tervon mukaan ylinopeuden merkitystä onnettomuuksissa liioitellaan. Hänen mielestään kuljettajien kuntoon ja ajokykyyn pitäisi kiinnittää enemmän huomiota.

liikenne
Auto-onnettomuus kuva.
Sisä-Suomen poliisilaitos

Liikenneonnettomuudet kääntyivät viime vuonna taas selvään nousuun. Kahdessa onnettomuudessa kolmesta taustalta löytyy päihteiden käyttöä, sairauksia, väsymystä ja kiirettä.

Auto-onnettomuuksissa kuolleet iäkkäämmät kuljettajat joutuvat onnettomuuteen yleensä sairaskohtauksen tai esimerkiksi dementian vuoksi. Sen sijaan nuorilla ongelmana ovat päihteet, kova nopeus ja kiinnittämättä jääneet turvavyöt.

Liikennelääketieteen professori ja liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsen Timo Tervo muistuttaa, että terveysongelmia on kaikenikäisillä.

– Kyllähän meillä on liikenneonnettomuuksia, joissa ilmiselvästi kuljettaja on sairas. Sitten joku muu kuolee sen seurauksena, että ajaminen on sallittu.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Nuoret riskikuljettajat

Nuorten osalta Liikennevakuutuskeskuksessa on kiinnitetty entistä enemmän huomiota riskiryhmään. Tähän kuuluu sellaisia nuoria, joilla on ylipäätään ongelmia koulun, parisuhteen ja työpaikan kanssa. Joukossa on myös terveysongelmista kärsiviä nuoria.

Tervon mukaan on kummallista, että ajokorttiin suhtaudutaan kuin se kuuluisi kuntoutumiseen, vaikka ihmisellä olisi ajokykyä haittaava vamma tai sairaus.

– Vanhemmat haluavat, että lapsi ajaa, se on yksi kuntouttamisen etappi. Mutta kyllä pitäisi olla varmuus, että siihen on edellytys.

– Jollain tavalla tämä ajattelutapa on väärä. Täytyy nähdä koko liikenneympäristö. Siellä on muitakin ihmisiä tiellä, jotka voivat joutua vaaraan, jos edellytykset ajamiseen eivät täyty.

Tervon mukaan poliisin ja lääkäreiden pitäisi vaihtaa tietoja nykyistä paljon enemmän. Käytännössä lainsäädäntö estää tietojenvaihdon.

– Meidän olisi todella paljon helpompi arvioida ongelmanuoren ajokykyä, jos lääkäri tietäisi poliisin huumepidätykset, pahoinpitelyt ja muut rikokset ja päinvastoin.

Tervo vertaa riskiautoilijoiden aiheuttamaa vaaraa Germanwingsin lentokoneonnettomuuteen viime vuonna. Lentäjän terveysongelmat olivat lääkäreiden tiedossa mutta se ei johtanut lentokieltoon.

Liikenneturvan mukaan nuorten kuljettajien kuolemanriski on yli kolminkertainen koko väestöön verrattuna. Liikennelääketieteen professori Timo Tervo kuitenkin muistuttaa, että nuorten tilasto ei näytä niin synkältä, jos onnettomuudet suhteutetaan siihen, kuinka monella ikäryhmästä on ajokortti.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka