PTT puolustaa viihderisteilyjen verotukea – kaljankuskausta vai rahtiliikennettä?

Varustamot saavat tänä vuonna työvoimakustannustukea sata miljoonaa euroa. Matkailu- ja ravintola-alaa edustava MaRa pitää risteilyalusten saamia tukia kilpailua vääristävinä.

talous
Viking Linen laiva satamassa.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Merikuljetusten osuus Suomen viennistä on 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia. Noin kolmannes Suomen ulkomaankaupasta liikkuu kotimaisilla laivoilla. Toisaalta Suomen lipun alla kulkevia varustamoja joudutaan tukemaan raskaasti.

– Tuet varustamoille ovat tärkeitä, koska ne mahdollistavat kilpailuasemien tasaamisen. Ne ovat välttämättömiä varustamojen kilpailukyvyn ja kannattavuuden kannalta, sanoo toimitusjohtaja Iiro Jussila Pellervon taloustutkimuksesta.

Laivat halutaan pitää veroeuroilla Suomen lipun alla myös huoltovarmuuden takaamiseksi kriisitilanteissa, kertoo PTT:n selvitys.

Tosin esimerkiksi Ylen MOT ohjelman (5.10.2015) mukaan yli puolet valtion maksamista merenkulun tuista kohdistuu viihdemerenkulkuun.

MOT:n julkaisema yritystukiaineisto osoittaa, että 88 miljoonan miehistötuesta vuonna 2014 risteilyalukset saivat yli 50 miljoonaa euroa. Suurin potti meni Viking Linelle. Lastialuksille tukipotista kohdistui 33 miljoonaa.

Tänä vuonna kauppamerenkulun miehistö- eli työvoimakustannustukeen menee valtion talousarvioesityksen mukaan vielä enemmän eli noin sata miljoonaa euroa.

Ravintola-alaa rannalle jäänti suututtaa

– Maissa olevilla hotelleilla, ravintoloilla, kylpylöillä ja kongressikeskuksilla ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä hintakilpailussa risteilyalusten kanssa. Olemme esittäneet, että viihdemerenkulun henkilöstötuet poistettaisiin, sanoo MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi.

PTT:n mukaan kyse ei ole kaljankuskaamisen tukemisesta.

– Ihmisten liikkuminen ja palvelut eivät ole koko kuva. Ne alukset ovat myös hyvin tärkeä osa tavaraliikennettä ja elintarvikekuljetuksia. On erittäin tärkeää Suomen tulevaisuuden kannalta, että meillä on myös kriisitilanteissa toimiva huolto, Jussila perustelee.

Miehistötuen suuruutta selittää myös se, että matkustaja-aluksilla on enemmän henkilökuntaa kuin rahtialuksilla.

Matkustaja-alukset ja -autolautat kuljettivat vuonna 2014 yli 18 miljoonaa matkustajaa. Samalla ne kuljettivat yli 60 prosenttia ulkomaille suuntautuvasta kappaletavarasta. Matkustaja-autolautoilla kulkee etenkin elintarvikkeita ja kulutustavaroita kertoo PTT:n selvitys.

Varustamoja tuetaan työvoimakustannustuella sekä tonnistoverolla. Suomessa tätä tukea saa runsaat sata alusta.

Pellervon taloustutkimus selvitti varustamojen toimintaympäristöä Suomen Varustamot ry:n tillauksesta.