Lahdessa opetetaan uudella tavalla – teatterin ja koulujen yhteistyö herättänyt kiinnostusta ympäri Suomea

Lahden kouluissa on aloitettu entistä tiiviimpi yhteistyö kaupunginteatterin kanssa. Draamamenetelmiä pyritään tuomaan mukaan kaikkeen oppimiseen ja lähes kaikkiin aineisiin uskonnosta äidinkieleen.

ilmiöt
Lansiharjun koulun draamatyöpaja
Länsiharjun koulun 3. luokkalaiset kävivät katsomassa Pinokkio-esityksen. Seuraavana päivänä taidekokemus tuotiin opetukseen draamatyöpajassa.Heikki Kiseleff/ Yle

Oppiiko lapsi, jos siitä ei jää mitattavaa jälkeä työkirjaan tai luokkahuoneen taululle?

Perinteiseen koulumaailmaan tottuneen ihmisen saattaa olla vaikea mukautua ajatukseen, että ensi lukuvuonna voimaan astuvan uuden opetussuunnitelman myötä moni asia suomalaisissa koulumaailmassa muuttuu.

Oppimista tapahtuu muuallakin kuin vain koulun seinien sisällä.

Anna-Riitta Partanen

Oppimisen tueksi pyritään tuomaan entistä enemmän muun muassa draamamenetelmiä. Se tarkoittaa sitä, että liitutaulut ja työkirjamerkinnät eivät enää näyttele niin suurta roolia oppimisessa.

– Se on lapselle luontainen tapa tehdä asioita. Lapsi on opittavien asioiden äärellä tutkien ja toimien yhdessä muiden kanssa, draamakasvattaja Anna-Riitta Partanen kertoo.

Pitkän linjan opettaja, nykyinen draamakasvattaja Partanen haluaa ravistella luutuneita käsityksiä siitä, että vain luokkatila pulpetteineen olisi ainoa sovelias oppimisympäristö.

– Teatteri toimii yhtenä oppimisen paikkana ihan yhtä hyvin. Oppimista tapahtuu muuallakin kuin vain koulun seinien sisällä.

Teatterireissut jäävät Partasen mukaan helposti vain yksittäisiksi kokemuksiksi.

– Teatterikokemus ei ole mikään irrallinen kiva juttu, vaan se on helppo tuoda mukaan opetukseen. Opetussuunnitelmastakin voi nostaa esiin esimerkiksi tunteiden tunnistamisen ja ilmaisemisen. Tunteita on todella helppo käsitellä vaikkapa teatterikokemuksen myötä.

Anna-Riitta Partanen ja Länsiharjun koulun draamatyöpaja
Draamakasvattaja Anna-Riitta Partanen palauttelee kolmosluokkalaisten mieliin Pinokkio-näytelmän tunnetiloja näytelmän kuvien avulla.Heikki Kiseleff/ Yle

”Lahden malli” – ainutlaatuista kouluyhteistyötä

Draamakasvattaja Partasen ideasta syntynyt yhteistyö teatterin ja peruskoulujen välillä on herättänyt Partasen mukaan kiinnostusta runsaasti myös muualla Suomessa.

Teatterivierailuja on kouluista tehty runsaasti aiemminkin, mutta koulujen käyttöön palkattu draamakasvattaja, joka pyrkii tuomaan teattereissa koetut taidekokemukset oppimiskokemuksiksi koulumaailmaan, on Partasen mukaan jotain aivan uutta.

Välillä opetuksen täytyy olla sitäkin, että istutaan pulpetissa ja opettaja opettaa.

Anna-Riitta Partanen

Puolen vuoden draamakasvattajana työskentelyn ja 2 000 lahtelaisen peruskoululaisen kohtaamisen jälkeen Partanen on huomannut, kuinka suuri merkitys ilolla ja toiminnalla on oppimisessa.

– Välillä opetuksen täytyy olla sitäkin, että istutaan pulpetissa ja opettaja opettaa, mutta se ei varmasti haittaa, jos oppimiseen tuodaan mukaan ilo ja tekeminen. Tässä huomaa konkreettisesti, miten opittavat asiat muuttuvat merkityksellisiksi, kun siihen saa liitettyä oman kokemuksen.

Partasen missiona on kiertää mahdollisimman paljon Lahden kouluja ja tavata myös mahdollisimman paljon opettajia, jotta siemen draamamenetelmien hyödyistä jäisi itämään.

– Tavoite on, että opettajat saavat kokemuksen tällaisesta työtavasta ja saavat ideoita omaan työskentelyyn. Nämä työtavat ovat käyttökelpoisia monen aineen, kuten esimerkiksi uskonnon, äidinkielen ja historian kohdalla.