Kisäisännyys edellyttää uudistuksia Puijolla

Kuopion Puijolle tavoitellaan ensi talvelle maailmancupkisoja viikonlopulle. Yleisökadon ei uskota estävän kisaisännyyttä, mutta ilman kaupungin tukea kisat jäävät haaveeksi.

Puijo
Puijolla valmistaudutaan Puijon kisoihin.
Markus Sjöberg / Yle

Puijon kisojen turvaaminen vaatii päätöksiä Kuopion kaupungilta. Kaupunginhallitus ja -valtuusto päättävät kisahakemuksesta jo maaliskuussa. Kuopion tapahtumajohtaja Jaana Vasankari muistuttaa, että kaupunki on investoinut Puijolle vuosittain 100 000–200 000 euroa.

Maailmancup-kilpailujen saaminen ja turvaaminen Puijolle vaatii kuitenkin merkittäviä parannuksia. Vasankari nostaa esimerkiksi kiinteän huoltorakennuksen tekemisen urheilijoille. Toistaiseksi "koppikylä" on rakennettu joka kerta tilapäisesti kisoja varten. Myös lumetusjärjestelmä kaipaa uudistamista, sillä nykyisin lunta tykitetään juomavedestä.

Ensi talvelle maailmancupia kiikaroidaan Puijolle viikonloppukisaksi helmikuun puolivälissä ennen Lahdessa pidettäviä MM-kilpailuja. Toiveissa on saada Kuopioon mäkikilpailujen lisäksi myös yhdistetyn kisat.

Tänä vuonna Puijon kisojen yleisömäärä jäi vähäiseksi. Järjestäjien mukaan Puijolla oli kahtena kisapäivänä yhteensä vajaat 5 000 katsojaa. Takavuosien yleisöluvut ovat vain muistoissa. Yksi syy pieniin yleisölukuihin on taatusti suomalaismäkihyppääjien huono menestys.

Yhdistetyn hiihto veti eniten tv-katsojia

Televisiosta Ylen kisalähetyksiä Puijolta seurasi kotimaassa enimmillään 306 000 katsojaa. Katsojatilastojen mukaan paras katsojakeskiarvo, 229 000 katsojaa, oli maanantai-illan joukkuemäen kilpailulla.

Eniten tv-katsojia oli hetkellisesti yhdistetyn hiihtokilpailulla tiistaina iltapäivällä. Mäkihypyn maailmancupkilpailu tiistai-iltana keräsi keskimäärin 145 000 katsojaa. Mäkikisan huippulukema oli 190 000 katsojaa.

Ylen tapahtumaurheilun ja urheiluoikeuksien päällikkö Robert Portman luonnehtii Puijon tv-katsojamääriä mukaviksi. Portmanin mukaan tv-lähetys näyttää aina paremmalta, jos kisapaikalla on runsaasti yleisöä.

– Televisioinnin kannalta tärkeintä on kuitenkin se, että kilpailu saadaan vietyä läpi suunnitelmien mukaan, sanoo Portman.

Ylen sopimus maailmancupkilpailujen televisioinnista päättyy keväällä ja ensi kausi on vielä arvoitus.

Puijon kisojen markkinointi uusiksi 

Kuopion kaupungin tapahtumajohtaja Jaana Vasankarin mukaan kisojen markkinointia on parannettava huomattavasti. Kyselyselvityksen mukaan kolmannes vastaajista oli täysin tietämättömiä Puijon kisojen ajankohdasta. Kyselyyn vastasi Kuopiossa noin 230 ihmistä.

– On mietittävä mikä kilpailun tiedottamisessa meni pieleen. Kansainvälinen hiihtoliitto (FIS) kiinnittää kisaisännyydestä päättäessään huomiota olosuhteiden lisäksi myös siihen millainen henki ja ilmapiiri Kuopiosta välittyy, sanoo Vasankari.

Tapahtumajohtaja Jaana Vasankarin mielestä Puijon kehittäminen ei ole kaupungin kannalta ylivoimaista. Nykyisin kaupunki on käyttänyt Puijon kisojen olosuhteiden luomiseen ja markkinointiin yli 200 000 euroa vuodessa.

Vasankari visioi Puijon kisojen yhteyteen talvikarnevaalitapahtumaa jo ennen varsinaisia kisapäiviä.

FIS päättää ensi kauden maailmancupkilpailuista touko-kesäkuun vaihteessa.