Helsingin läheisyys on valttikortti Kotkalle – metropolialueen jatkeeksi silti vielä matkaa

Tutkijan mukaan Kotkasta tulee tulevaisuudessa osa Etelä-Suomen metropolialuetta. Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorissa uskotaan vahvasti Kotkan vetovoimaan. Sen sijaan kaupungin palvelujohtaja ei usko laajaan muuttoliikkeeseen Helsingistä Kotkaan.

Kotka
Autoja kadulla.
Kuva Kotkan keskustasta.Petri Lassheikki / Yle

Muuttoliikettä selvittänyt aluetutkija Timo Aro uskoo, että Etelä-Suomi kasvaa tulevaisuudessa yhä tiiviimmin yhteen. Helsingin metropolialue paisuu ihmisten liikkumisen ja pendelöinnin takia yhä nopeammalla tahdilla.

Helsingillä on noin sadan kilometrin kasvukehä eri ilmansuuntiin ja seuraavaksi metropolialue suuntaa Aron mukaan Kotkan suuntaan. Kehitystä nopeuttaa syksyllä 2014 avattu moottoritie, jota pitkin matka Kotkasta Helsinkiin taittuu nopeimmillaan reilussa tunnissa.

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiön toimitusjohtaja Mika Perttusen mielestä ajatus Kotkan kuulumisesta osaksi Etelä-Suomen metropolialuetta kuulostaa kaikin puolin hyvältä.

– Se vastaa sitä yhteistä näkemystä, mikä meillä Cursorissa on. Olemme parhaillaan tekemässä Kotkan-Haminan seudun elinkeinostrategiaa, ja aika laajasti tämä näkemys allekirjoitetaan sekä yrittäjien että päättäjien joukossa.

Kotkan kaupungin palvelujohtaja Jorma Haapanen sen sijaan suhtautuu ajatukseen varsin kriittisesti.

– Kymenlaaksossa ei ole yliopistoa ja varsinkin korkeasti koulutetuille pariskunnille on hyvin vaikea löytää molemmille töitä. Toisaalta jos toinen saisi töitä Kotkasta ja toinen pääkaupunkiseudulta, sellaisia tänne voisi tulla.

Helsingin läheisyys pitää tuoda esille

Cursorin toimitusjohtaja Mika Perttunen uskoo pendelöinnin kasvuun, molempiin suuntiin. Hän myöntää, että Kotkan imago ei ole omiaan houkuttelemaan uutta väestöä, mutta metropoliyhteistyö pääkaupunkiseudun ja Helsingin kanssa on vetovoimaisuuden parantamisessa avainasemassa.

– Olemme aika ristiriitaisessa tilanteessa. Toisaalta meiltä puuttuu työpaikkoja ja uusia kasvuyrityksiä, toisaalta tietyt yritykset kärsivät todella paljon siitä, etteivät saa sellaisia osaajia, joita he tarvitsisivat tällä hetkellä. Tämän korjaantumiseksi vetovoima on saatava uudelle tasolle, ja se tapahtuu hyvin pitkälle metropoliyhteistyön kautta.

Palvelujohtaja Jorma Haapanen huomauttaa meneillään olevasta trendistä, jonka mukaan muuttovoitto Helsingin kehyskuntiin on pääsääntöisesti lakannut.

– Tämänhetkinen trendi puhuu sitä vastaan, että ihmiset ainakaan merkittävissä määrin muuttaisivat Kotkaan. Toisaalta Kotkasta pois pääseminen halutessaan on vaikeampaa kuin muualla, koska asuntojen myynti on nihkeää, eikä niistä saa juuri mitään.

Haapasen mielestä kaikessa markkinnoinnissa kannattaa kuitenkin tuoda esille Helsingin läheinen sijainti. Mika Perttunen uskoo vahvasti Kotkan kilpailukykyyn, jossa erityisenä vetovoimatekijä on hänen mukaansa meri.

– Metropoliyhteistyö on väline saada meille uusia mahdollisuuksia ja elinvoimaa, jotta alueestamme ja seudusta tulee entistä vetovoimaisempi. Se mahdollistaa sen, että tänne on entistä helpompi ja houkuttelevampi yritysten ja osaajien sijoittua.