Sormuskauppa siirtyy nettiin – Kultasepänliikkeet pärjäävät enää palvelulla

Verkkokaupan voimakas kasvu on muuttanut myös sormusten hankintaa. Merilappilaisissa kultasepänliikkeissä sormusten myynti on vähentynyt huomattavasti, mutta netistä ostettuja kihla- ja vihkisormuksia kiikutetaan silti paikalliseen liikkeeseen kaiverrettaviksi.

sormukset
kultasormus sormus timatti timanttisormus
Marjukka Hämäläinen / Yle

Siinä missä ennen marssittiin kultasepänliikkeisiin kihla- tai vihkisormuksia katselemaan, haetaan mieleiset nyt verkkokaupasta.

Merilappilaisista kultasepänliikkeistä kerrotaan, että sormusten myynti on vähentynyt selvästi muutaman viime vuoden aikana. Torniolainen yrittäjä Satu Bomström arvelee, että kihla- ja hääpareja ajaa verkkokauppaan hinta, helppous ja valikoima.

– Nettimaailmassahan on valtava skaala verrattuna liikkeeseen. Eihän meillä voi olla pelkkiä sormuksia varastossa sataa kappaletta, kun täällä on muutakin, Bomström naurahtaa.

Sormus netistä, kaiverrus paikallisesta

Aivan toimettomaksi verkkokauppa ei ole kuitenkaan jättänyt paikallisia liikkeitäkään. Netistä ostetut sormukset nimittäin tuodaan lähimpään kultasepänliikkeeseen kaiverrettaviksi.

Samoin myös verkkokaupasta hankitut kellot lyhennytetään sopiviksi paikallisessa kivijalkakaupassa, Bomström toteaa. Pienilläkin on sentään vielä yksi kilpailuvaltti, johon yksikään verkkokauppa ei pysty.

– Palvelu. Se on se meidän a ja o. Yritämme palvella asiakkaat mahdollisimman hyvin, että he tulisivat takaisin, Bomström tietää.