Näkökulma: Oscar-juontajan syyttävä sormi löysi kohteensa – valkoinen yleisö vaivaantui

Kohu rasismista jätti jälkensä tämän vuoden Oscar-gaalaan, pohtivat Yle Uutisten elokuvatoimittajat Janne Sundqvist ja Jenni-Maarit Koponen. Kiinnostavimmat valinnat tapahtuivat pienemmissä palkintokategorioissa.

elokuvat
Oscar-gaalan juontaja näyttelijä Chris Rock.
Oscar-gaalan juonsi koomikko ja näyttelijä Chris Rock.Mark Ralston / AFP

Oscar-gaalan juontaja Chris Rock löi valkoiselle Hollywoodille jauhot suuhun kommenteillaan rasismista. Aiemminkin Oscareiden yhteydessä keskustelua herättänyt mustien näyttelijöiden vähäinen näkyvyys nousi yhdeksi gaalan pääteemoista. Jo toista vuotta peräkkäin kaikki 20 näyttelijäehdokasta olivat valkoisia.

– Jos akatemia saisi äänestää gaalan juontajan, en olisi täällä tänään, Rock vitsaili kiusaantuneelle yleisölleen.

Yhdysvaltain elokuva-akatemian ongelma on se, että suuri osa Oscareissa äänestävistä 6 000:sta jäsenestä on valkoisia keski-ikäisiä miehiä. Tämä vaikuttanee siihen, että valkoihoiset näyttelijät ovat ehdokkuuksia jaettaessa muiden edellä.

Vielä isompi ongelma on elokuvien tuotantorakenteissa. Valkoihoisille näyttelijöille tarjotaan enemmän kiinnostavia rooleja vakavammissa, Oscar-kelpoisissa elokuvissa. Tummaihoisille näyttelijöille taas tarjotaan lähinnä rooleja, jotka on kirjoitettu varta vasten ihonväriä ajatellen.

Yllättävää oli, ettei yksikään valkoihoinen Hollywood-vaikuttaja ottanut tämän vuoden puheissaan kantaa syrjintään.

Yhteishenki puuttui

Tummaihoisten näyttelijöiden kohtelu oli yksi tämänvuotisen gaalan keskeisistä puheenaiheista. Nähtäväksi jää, vaikuttaako se ensi vuoden palkintoehdokkaiden äänestykseen.

Elokuva-akatemia on ilmoittanut kaksinkertaistavansa tummaihoisten ja naisten ehdokkuudet vuoteen 2020 mennessä. Kyseessä on kunnianhimoinen aie, jonka todellinen vaikutus riippuu siitä, onko kyse kiintiöistä vai siitä, että myös hyviä rooleja luodaan enemmän.

Räväkästä juontajasta huolimatta gaala oli tunnelmaltaan vaisu. Sama vaivasi viime vuoden Oscareita, jolloin gaalan katsojaluvut olivat Yhdysvalloissa huonoimmat vuosiin. Parhaimmillaan Oscareista välittyvä elokuva-alan yhtenäisyyden tunne puuttui tänä vuonna kokonaan.

Turvallisia valintoja

Parhaana elokuvana palkittiin älykäs ja yhteiskunnallinen Spotlight, joka käsittelee katolisen kirkon pedofiiliskandaalia. Rohkein valinta se ei ollut. Esimerkiksi The Revenant tai The Big Short olisivat aivan yhtä hyvin kelvanneet voittajaksi. Spotlight kiri niiden ohi tärkeällä aiheellaan.

Varsinainen voittaja tämän vuoden Oscareissa oli Mad Max: Fury Road. Toimintaelokuva voitti kymmenestä ehdokkuudestaan kuusi. Se jäi vaille tärkeimpinä pidettyjä palkintoja, mutta osoitti pienemmillä palkinnoillaan olevansa toimiva kokonaisuus.

Elokuva palkittiin parhaan leikkauksesta, lavastuksesta, puvustuksesta, maskeerauksesta ja äänisuunnittelusta. Näiden perusteella myös parhaan ohjaajan palkinto olisi kuulunut palaset yhteen koonneelle maestrolle, George Millerille.

_Mad Max _oli gaalan elokuvista elokuvallisin, mutta siinä oli myös sisältöä. Elokuvan feministinen näkökulma olisi ansainnut tunnustuksen. Valitettavasti toimintaelokuvaan sisällytetty yhteiskunnallisuus ei näyttänyt joko riittäneen tai avautuneen äänestäjille.

Millerin sijaan parhaan ohjaajan pystin voitti toista vuotta peräkkäin Alejandro González Iñárritu. Voitto oli poikkeuksellinen, sillä aiemmin peräkkäisinä vuosina on palkittu vain kaksi ohjaajaa, Joseph Mankiewicz (1949 ja 1950) ja John Ford (1939 ja 1940).

Alkuperäiskansojen historiaa sivuavan elokuvan meksikolaisohjaaja sanoi toivovansa, että tulevaisuudessa ihonvärillä ei olisi elokuvissa mitään merkitystä.

Samoin kuin Leonardo DiCaprion palkinnossa, vaakakupissa lienee kuitenkin painanut eniten elokuvan rankat kuvaukset, joilla mässäiltiin lehdistössä naurettavuuteen asti.

Yleisö hiljaiseksi

Monen fanin toive toteutui, kun Leonardo DiCaprio voitti odotetusti ensimmäisen Oscarinsa. Viidettä kertaa näyttelijänä ehdolla ollut DiCaprio teki hyvää työtä elokuvassa, mutta hänet olisi yhtä hyvin voinut palkita jo jostain aiemmasta, vieläkin vahvemmasta roolisuorituksesta, esimerkiksi elokuvissa Gilbert Grape _(1993)tai _Wolf of Wall Street (2013).

Kuitenkin vasta fyysisesti rankka rutistus toi voiton, kuten Oscareissa on tapana. DiCaprio käytti kiitospuheensa ansiokkaasti puhumalla kyynelehtimisen sijaan ilmastonmuutoksesta ja yhteisestä vastuusta.

Enimmäkseen palkintojen saajat olivat odotettuja. Parhaan naispääosan palkinnon jakaminen Brie Larsonille tuskin yllätti ketään.

Sen sijaan ruotsalainen Alicia Vikander ylsi voittajaksi tasaisesta naissivuosien sarjasta, joskin hänen roolinsa _Tanskalainen tyttö _-elokuvassa oli oikeasti pääosa. Sitäkin parempi Vikander oli _Ex Machina _-elokuvassa, joka voitti parhaiden visuaalisten tehosteiden palkinnon ja oli ehdolla parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen kategoriassa

Miessivuosan Oscar-palkinto oli gaalan suurimpia yllätyksiä. Mark Rylancen rooli oli helposti unohtuva suoritus Steven Spielbergin Schindlerin listaan verratussa _Vakoojien silta _-elokuvassa.

Lady Gaga esiintyi Oscareissa toisena vuonna peräkkäin. Gagan kanssa lavalle nousseet yliopistoissa tapahtuneiden raiskausten uhrit kiinnittivät huomion vakavaan yhteiskunnalliseen ongelmaan. Lavalla seissyt joukko hiljensi gaalayleisön tavalla, jota Oscareissa toivoisi näkevän enemmänkin.