Lakiesitys: Uusi tupakkakeksintö myyntikieltoon pikavauhtia – napsusavuke noussut suosioon

Kapselisavukkeet ovat olleet myynnissä viitisen vuotta. Filtterin aromikapselilla voi vaihtaa makua kesken tupakoinnin.

politiikka
Kapselisavuke.
Henrietta Hassinen / Yle

Hallitus on päättänyt ottaa hampaisiinsa suosiota saavuttaneet ns. napsutupakat, jotka ovat olleet myynnissä viitisen vuotta. Uudessa tupakkalaissa kapselisavukkeet aiotaan kieltää pikavauhtia. Myyntikielto astuu voimaan reilun kahden kuukauden päästä 20. toukokuuta, jos eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen.

Sama lakiuudistus kieltää myös mentolisavukkeiden myynnin, mutta vasta neljän vuoden siirtymäajan jälkeen toukokuussa 2020.

– Kapselisavukkeiden myynti halutaan nopeasti kieltää EU:ssa ja siten myös Suomessa, koska ne ovat olleet selvästi kikka, jolla on haluttu houkutella alaikäisiä tupakoimaan, perustelee kiirettä lakimies Laura Terho sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Filtteristä kuuluu napsaus

Kapselisavukkeet ovat muuten normaaleja tupakoita, mutta niiden filtteriosaan on upotettu pieni aromikapseli tai kaksikin, joiden avulla voi vaihtaa imettävän savun makua. Makuja ovat muun muassa mentoli ja mustaherukka.

– Sormilla puristetaan kapseli rikki, jolloin sisällä oleva aromineste imeytyy filtteriin. Puristaessa kuuluu filtteristä pieni napsaus, mistä lempinimi "napsutupakka", kuvailee tuotetta tupakkamaahantuoja Imperial Tobacco Finlandin toimitusjohtaja Farid Hamadi.

Kapselisavukkeiden suosio on nopeasti noussut ulkomailla, ja niiden on havaittu houkuttelevan etenkin nuoria käyttäjiä. Suomesta ei ole tutkimustietoa käyttäjäkunnan ikäjakaumasta, mutta yleensä nuoriso innostuu uutuuksista ennen varttuneempaa väkeä.

Napsutupakan markkinaosuus on noussut viidessä vuodessa 5–7 prosenttiin koko Suomen tupakkamarkkinasta. Hamadin mielestä menekki on kasvanut nopeasti siinä mielessä, että alan uusia innovaatioita ei saa markkinoida käytännössä juuri ollenkaan. Ollaan pitkälti puskaradion varassa.

– Kapselisavuke on alan ensimmäinen uusi innovaatio sitten filtterin keksimisen, Hamadi heittää.

Markkinat muutaman merkin hallussa

Neljän vuoden jatkoajan saaneet mentolisavukkeet ovat napsutupakoita selvästi suositumpia. Mentolien markkinaosuus on noin 25 prosenttia. Suosituimpia ovat siniseen askiin pakatut savukkeet. "Sinisten" valtakunnallinen markkinaosuus on Hamadin mukaan noin 40 prosenttia, "punaisten" 30 prosenttia.

– Siniset ohittivat punaiset jokunen vuosi sitten, Hamadi kertoo.

Alan markkinat ovat pitkälti puolenkymmenen merkin hallussa. Kärkiviisikon osuus on 75–80 prosenttia. Myydyimmän merkin siivu on yksinään noin kolmannes.