1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tekniikka

Nokian testivilppi tuli yllätyksenä osalle rengasmyyjistä, osalle ei

Nokian Renkaiden testirengasvilppi ei ole ainoa laatuaan. Tästä huolimatta huijaus yllätti osan kainuulaisista rengasmyyjistä, mutta nyt nähtäväksi jää, vaikuttaako asia yhtiön renkaiden menekkiin.

Kuva: Antti Eintola / Yle

Helmikuun loppupuolella Suomea kohahdutti uutinen, että Nokian Renkaat on manipuloinut testeihin lähetettyjä renkaitaan vuosien ajan. Ainakin osalle kainuulaisista rengasmyyjistä testien manipulointi oli yllätys, kun taas toisille yrittäjille paljastukset eivät tulleet puskista.

– Samanlaista kikkailua ovat tehneet muutkin rengasfirmat, kuten esimerkiksi Continental. Ja mistäpä me tiedämme, onko mediassa asiaa liioiteltu tai vähätelty. Yllättävän suuri mediahuomio tästä on tullut verrattuna vaikkapa juuri Continentalin tekemisiin, huomauttaa Rengaspalvelu Karjalaisen yrittäjä Seppo Karjalainen.

No-Pan Auto Oy:n Kajaanin toimipisteellä Nokian Renkaiden paljastus tuli taas yllätyksenä.

Tähän aikaan renkaita ei mene paljoa, mutta jos paljastus olisi tapahtunut syksyllä, niin sillä olisi voinut olla vaikutusta.

Tatu Huotari

– Vaikka aikaisemminkin muilla valmistajilla on jotakin ollut, en osannut odottaa, että Nokia olisi tämmöiseen syyllistynyt, toteaa varaosapäällikkö Raimo Meriläinen.

Rengasliikkeissä ollaan yhtä mieltä siitä, että testirenkaat pitäisi hakea kaupasta.

– Ainakin vielä aika moni luottaa lehtien testituloksiin, uskoo Kuhmon Renkaan yrittäjä Tatu Huotari.

Vaikuttaako huijaus myyntiin?

Pörssissä Nokian Renkaiden osakekurssi laski heti paljastuksen jälkeen, mutta asiakkailta palautetta ei vielä juurikaan ole saatu. Kauppalehden tekemän paljastuksen ajankohdalla on merkitystä, sillä kesärenkaiden kauppa ei ole vielä alkanut, ja talvirenkaiden sesonki on syksyllä.

– Vasta yksi asiakas on maininnut rengaspaljastuksista. Tähän aikaan renkaita ei mene paljoa, mutta jos paljastus olisi tapahtunut syksyllä, niin sillä olisi voinut olla vaikutusta, kertoo Tatu Huotari.

Samanlaista kikkailua ovat muutkin rengasfirmat tehneet, kuten esimerkiksi Continental.

Seppo Karjalainen

Samalla linjalla Huotarin kanssa on Seppo Karjalainen.

– Keskustelua on käyty enemmänkin alan ammattilaisten piirissä, jossa asioihin on suhtauduttu melko lailla olan kohautuksella. Tämä johtuu siitä, että todennäköisesti asia ei myyntiin vaikuta. Ne, jotka tykkäävät ajaa Nokian renkailla, ostavat tästä eteenpäinkin niitä. Koska he esimerkiksi tietävät, miten renkaat käyttäytyvät eri tilanteissa. Tästä se meidänkin olan kohautuksemme tulee, sanoo Karjalainen.

No-Panilla ei myöskään ole juurikaan tullut asiakkaiden suunnalta keskustelua asiasta, mutta Raimo Meriläinen uskoo, että paljastus tulee vaikuttamaan myyntiin jonkin verran.

– Uskon, että sillä joku vaikutus varmaan on. Miten paljon näkyy esimerkiksi keväänä ja kesänä kesärenkaiden myynnissä? Meillä Nokian kesärenkaita ei myydä eniten, mutta talvirenkaissa se on ollut ihan ykköstuote.