Sata lasissa jäällä ja maalla

Herman Kenkkilä kilpailee jäärata-ajossa. Keskinopeuden ollessa sata kilometriä tunnissa lumi pöllyää, kun pyörän nastat iskevät jäähän. Adrenaliini virtaa. Tänä talvena säät ovat suosineet lajin harrastajia, sillä niiden takia ei ole tarvinnut perua yksiäkään kisoja.

urheilu
Herman Kenkkilä
Jäärata-ajaja Herman Kenkkilä pitää lajin vauhdikkuudesta.Tuulia Kujanpää/Yle

Parin kilometrin pituinen ajorata kiemurtelee Kyrkösjärven jäällä Seinäjoella. Lähtösuoran alussa moottorit huutavat ja motocross-pyöriin tehdään vielä viime hetken viilauksia. Sitten kuskit starttaavat ja lumi pöllyää renkaiden alla.

Eräs kuljettajista on seinäjokelainen Herman Kenkkilä, joka on tällä hetkellä toisena lajin SM-pisteissä. Seinäjoen Moottorikerhoa edustava kuljettaja tietää mitä haluaa.

– Tavoitteena on pitää mitalisijoitus kauden loppuun asti.

Kenkkilä on harrastanut lajia kymmenen vuotta. Kiinnostuksen lajiin herätti hänen isänsä kilpa-ajomenneisyys ja harrastuspaikan läheisyys.

– Tästä Kyrkösjärveltä kuuluu meille kotiin harjoitusradan äänet. Piti aina lähteä tänne katsomaan, että mitä täällä tapahtuu. Jossain vaiheessa hankittiin minulle oma pyörä, ja sen jälkeen kaikki talvet ovatkin menneet täällä järvellä, hän nauraa.

Vauhdikkaassa lajissa ajetaan muunnelluilla motocross-pyörillä. Keskinopeus voi olla yli 100 kilometriä tunnissa, ja parhaimmillaan vauhti saattaa nousta yli 150 kilometriin tunnissa. Pitoa antavat pitkät nastat.

– Kilpailuissa käytettävää motocross-pyörää on esimerkiksi madallettu ja siihen on vaihdettu pienemmät renkaat, joissa on pitkät nastat.

Motocross-pyörän renkaat
Pitkät 9 mm:n nastat tuovat pitoa jäällä.Tuulia Kujanpää/Yle

Parasta on vauhti

Moottoripyörien jäärata-ajolla on Suomessa noin 300 aktiiviharrastajaa, joista kolmasosa käy kilpailuissa. Lajia harrastetaan lähinnä Suomessa, vaikka samantapaisia kilpailumuotoja on muuallakin.

– Esimerkiksi Ruotsissakin ajetaan, mutta ei läheskään samalla tasolla, Herman Kenkkilä kertoo.

Lähdössä voi olla parikymmentä kisaajaa, joten radalta ei tapahtumia puutu. Kenkkilä arvostaa lajissa erityisesti vauhdin tuomaa sykkeen nostoa.

– Parasta tässä on vauhti. Kun on parinkymmenen muun ajajan kanssa radalla, niin siinä riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Sellaista tunnetta ei muualta saa. Adrenaliini virtaa ja vaara on läsnä koko ajan, hehkuttaa Kenkkilä.

Säiden armoilla

Kisoja järjestetään talvella lähes joka viikonloppu, jos säät vain sallivat. Huonot kelit aiheuttavat välillä päänvaivaa vauhdikkaan talvilajin harrastajille. Kilpailuja ei voi ajaa tekojäillä, sillä ne ovat liian pieniä. Vaatimuksina kisojen pitämiselle on kymmenien senttien paksuinen jää. Lisäksi lunta tulee olla tarpeeksi, jotta turvavallit voidaan rakentaa riittävän kokoisiksi.

– Tässä ollaan säiden armoilla. Viime talvena jouduttiin perumaan yhdet kisat kelin vuoksi. Aina ovat säät vaihdelleet, ja välillä on jouduttu kisoja perumaan ja siirtelemään. Nyt näyttäisi olevan paras talvi pitkään aikaan, sillä yksiäkään kisoja ei ole tänä kautena jouduttu kokonaan perumaan.

Herman Kenkkilä
Herman Kenkkilä kisaa jäärata-ajon SM-sarjassa.Tuulia Kujanpää/Yle

Helmikuun loppupuolella Oriveden kisoissa Kenkkilä voitti ensimmäisen lähdön, ja toisessa lähdössä hän oli kolmas. Tavoitteena on tälle kaudelle SM-mitalisija.

– Täytyy ajaa virheettömästi ja pyrkiä voittamaan lähtöjä. Sarjaa johtava Kari Vehniäinen on karannut jo edelle, mutta pyrin säilyttämään SM-sarjan kakkossijan.

Tavoitteena flat trackin MM-radat

Herman Kenkkilä kisaa moottoripyörällä vuoden ympäri, sillä hän ajaa myös flat trackia. Laji on samantapainen kuin jäärata-ajo; sitä ajetaan tosin vain maalla. Flat track -rata on jääajoradasta poiketen ovaali ja pituudeltaan lyhyempi. Kisoja on Suomessa järjestetty esimerkiksi raviradoilla.

– Kilpa-ajajia on täällä vielä vähän, alle kymmenen on ollut lähes joka kilpailussa. Seinäjoen Moottorikerhon porukalla ollaan aika lailla ensimmäisiä lajin harrastajia Suomessa.

Suomessa laji on vielä melko uusi, mutta maailmalla harrastajia riittää. Flat trackissa Kenkkilä on käynyt kisaamassa myös kansainvälisillä kentillä.

– Viime vuonna kävimme ajamassa flat trackin MM-osakilpailuja. Ensimmäisessä MM-kilpailussa olin toinen ja toisessa osakilpailussa seitsemäs. Kokonaisuudessaan se oli hyvä kokemus. Täällä hankittu vauhti riittää hyville sijoille, kunhan ei vain mokaile.

Ensi kesänä Kenkkilän tavoitteena on kiertää koko MM-sarja.

– Ja tietenkin voittaa se, hän päättää.