1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Vauhdittaisinko polkupyörääni moottorilla – mitä sanoo laki?

Nykyaika on tuonut tee-se-itse- ihmiselle lähes rajattomat mahdollisuudet erilaiseen rakenteluun. Bike and engine/ motor - haku nettiin lupaa moottoripaketin, jolla voi ryydittää polkupyörän vauhtia. Sen verran uutta tällainen rakentelu on, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on ryhtynyt pohtimaan tarpeellisia vaatimuksia.

liikenne
Vauhdikas kuva kaksipyöräisestä liikenteessä.

Netistä löytyy vaihtoehtoja suomalaisen mopon moottoritilavuudesta ylöspäin runsaaseen pariin sataan kuutioon saakka. Rungot näyttävät olevan suomalaisistakin kaupoista tuttujen ns. cruiserifillarin tai maastopyörän mallisia.

Mutta. Mitä täytyy tietää, jos rustailee itse moottorilla liikkuvan polkupyörän? Laki sanoo, että sen maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa ja moottorin teho korkeintaan yksi kilowatti (1 KW = 1,34 hv).

Tällaista laitetta ei tarvitse rekisteröidä, eikä sitä varsinaisesti valvo kukaan muu kuin tietysti poliisi, jos sillä ajelee liikenteessä.

Sähkömoottorit vaativat varusteet

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on kuitenkin jo herännyt.

– Tässä vaiheessa moottorilla varustettu polkupyörä on ihan uusi luokka, sanoo johtava asiantuntija Erik Asplund Trafista. Suuria sarjoja varten tekniset vaatimukset ovat olemassa, ja niitä voi soveltaa, jos rakentaa pyörän itse. Vaatimukset eivät kuitenkaan ihan täysin sovellu itse rakennettuihin laitteisiin.

Asplund arvioi, että polttomoottorilla varustetut pyörät jäänevät yksittäisiksi ilmiöiksi. Sähkömoottorilla varustetut kulkupelit ovat jatkossakin yleisempiä.

Parhaillaan virastossa pohditaan, millaisia teknisiä vaatimuksia itse rakennetuilta, moottorilla varustetuilta polkupyöriltä edellytetään.

– Me olemme pääasiassa keskittyneet sähkökäyttöisiin laitteisiin, koska niitä moottorilla varustetut polkupyörät suurimmaksi osaksi ovat. Millaiset perusasiat, jarrut, valaisimet ja heijastimet?

Varustelun taso jäänee Asplundin arvion mukaan jarrujen ja valaisinten osalta yksinkertaiseksi.

Mutta jokin perustaso täytyy asettaa, ettei ihan mitä tahansa laitteita tiellä liiku.

Johtava asiantuntija Erik Asplund

– Kun niitä ei rekisteröidä, niin emmehän me voi niiltä esimerkiksi tyyppihyväksyntää vastaavaa vaatimustasoa kovin helposti edellyttää. Mutta jokin perustaso täytyy asettaa, ettei ihan mitä tahansa laitteita tiellä liiku.

Polttomoottorilla varustetuilla polkupyörillä tulisivat hänen mukaansa pohdittavaksi myös päästö- ja meluasiat.

80-kuutioista ei kannata edes yrittää?

Kun lähetin Asplundille linkin amerikkalaiselle sivulle, jossa myytiin polkupyöriin esimerkiksi 80-kuutioisia polttomoottoreita, hän laannutti intoani realismilla.

-– Tämmöinen 80-kuutioinen laite olisi ajoneuvoluokaltaan moottoripyörä, sanoo Asplund.

Hänen mukaansa kapine olisi rekisteröitävä ja sille pitäisi hankkia joko tyyppihyväksyntä tai sitten esittää rekisteröintikatsastukseen jossa vaatimusten mukaisuutta varten pitäisi esittää tutkimuslaitosten testiraportit muun muassa päästöistä ja jarruista ja meluista.

– Juuri tuon rakennussarjan pohjalta tehdyn ajoneuvon rekisteröinti saattaisi hyvinkin olla mahdotonta, sanoo johtava asiantuntija Erik Asplund Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Lue seuraavaksi