Altian kannattavuus koheni – alkoholin kokonaismyynti väheni

Suomessa alkoholin kokonaismyynti laski viime vuonna lähes kolme prosenttia vuodesta 2014. Rosé- ja kuohuviinit olivat entistä suositumpia.

talous
Ruusu ja kuohuviinimaljoja
Yle

Valtion alkoholijuomayhtiö Altia kertoo päässeensä vahvaan taloudelliseen asemaan uuden strategiansa ansiosta kahden muutosvuoden jälkeen.

Yhtiö ylsi viime vuonna yli 23 miljoonan euron voittoon, kun toissa vuoden voitto ilman kertaeriä jäi vajaaseen 18 miljoonaan euroon. Liikevaihto pieneni 426 miljoonasta vajaaseen 381 miljoonaan euroon sekä markkinatilanteen että tuotevalikoiman virtaviivaistamisen takia, Altia kertoo.

Vuonna 2013 liikevaihtoa kertyi vielä noin 476 miljoonaa euroa.

Liikevaihdon arvioidaan laskevan edelleen tänä vuonna. Liikevoitto kasvanee, Altia olettaa. Altia on vähentänyt tuotteiden määrää ja lopettanut sopimustuotannon Tanskassa.

Toimitusjohtaja Pekka Tennilä sanoo, että nopeaan nousuun, vahvaan taseeseen ja keskeisten tunnuslukujen merkittävään paranemiseen voidaan olla tyytyväisiä. Altian arvion mukaan alkoholin tuonti Virosta on kääntynyt laskuun, koska matkustajatuonnin ohjeistus on tiukentunut ja tullin tarkastukset ovat yleistyneet.

Suomessa alkoholin kokonaismyynti laski viime vuonna 2,8 prosenttia vuodesta 2014. Väkevissä laskua oli 3,1 prosenttia ja viineissä 2,5 prosenttia. Rosé- ja kuohuviinit olivat entistä suositumpia.