Televisioita ostetaan yhä vähemmän, mutta suurempina

Televisioiden myynti vähenee Suomessa vuosi vuodelta. Yli 75 tuumaisten laitteiden myynnin ennustetaan kuitenkin kasvavan rajusti lähivuosina. Nuorempi ikäpolvi käyttää televisiota pelkkänä näyttönä.

Kotimaa
Älytelevisio
Yle

Uusien televisioiden myynti on Suomessa laskenut jo useamman vuoden ajan. Kodinelektroniikkajätti Gigantin televisioiden myyntijohtaja Jarno Sainion mukaan myytävien televisioiden koko puolestaan kasvaa jatkuvasti.

– Meillä markkinoiden suosituin koko televisioissa taitaa olla 55 tuumaa. Selkeästi 65 tuumaisten myynti on kasvanut rajusti vuonna 2015. Osalla tulee jo kodeissa seinät vastaan, kommentoi Sainio.

Osalla tulee jo kodeissa seinät vastaan.

Myyntijohtaja Jarno Sainio

Sainio ennustaa yli 75 tuumaisten televisioiden markkinoiden rajua kasvua lähivuosien aikana. Kokoa pystytään jatkuvasti kasvattamaan, sillä lähetysten laatu kehittyy.

Suurin osa myytävistä televisioista on älytelevisioita, joissa normaalien lähetysten lisäksi voi käyttää verkon kautta erilaisia suoratoistopalveluita.

Urheilutapahtumat lisäävät myyntiä

Suomessa televisioiden myynnissä on aina kaksi selvää sesonkia. Tärkein myyntiaika on jouluna ja myös kesäale saa ihmiset liikkeelle. Sainion mukaan tämä vuosi tulee olemaan televisioiden myynnissä hyvä, sillä urheilutapahtumat ajaa ihmiset televisio-ostoksille.

– Tänä vuonna urheilua tulee paljon. Nyt tulee ensin lätkää, jalkapalloa ja sitten olympialaiset elokuussa. Olympialaiset iskevät perinteisesti koko kansaan, joten parempien ja isompien televisioiden myynti kasvaa, sanoo Sainio.

Televisio tulevaisuudessa pelkkänä näyttönä

Lappeenrannan Expertin myyjän Eppu Raution mukaan television ostajat ovat nykyisin hyvin tietoisia televisioiden tekniikasta ja ominaisuuksista. Raution mukaan vanhempi polvi hankkii television edelleen perinteisen television katseluun, mutta nuorempi ikäpolvi käyttää usein televisiota pelkkänä näyttönä.

– Suoratoistopalvelut ovat yleistyneet ja niiden kuvanlaatu on huomattavasti parempi kuin perinteisten televisiokanavien kuvanlaatu. Kaikki nuoret eivät haluaisi edes älytelevisiota, koska monella on siihen tarvittavat lisälaitteet jo olemassa, kertoo Rautio.

Raution mukaan 3D-televisio ei missään vaiheessa ottanut kunnolla tuulta alleen, eikä se vaikuta asiakkaan ostopäätökseen, vaikka ominaisuus lähes kaikista tuotteista löytyykin.

– Tällä hetkellä OLED-tekniikka on uusinta uutta. OLED-paneelissa värintoisto on ihan ykkösluokkaa, sanoo Rautio.