Koe uusi yle.fi

Taloustutkimuksen Jari Pajunen: Joskus kannatusmittaukset auttavat puoluetta nousuun

Jos kaikki muuttujat osuvat kohdalleen, menestyminen puoluekannatusmittauksissa voi nostaa puoluetta myös vaaleissa. Näin arvioi Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Jari Pajunen Ylen politiikan avokonttorissa.

politiikka
Politiikan avokonttori
Politiikan avokonttori

Yle julkaisi tuoreimman puoluekannatusmittauksen tällä viikolla. Puolueiden järjestys säilyi ennallaan, mutta kannatusosuudet vaihtelivat hieman.

Koko vaalikautta on leimannut hallitusrintaman kannatuksen laskeminen eduskuntavaaleista. Taloustutkimuksen tutkimusjohtajan Jari Pajusen mukaan trendi ei johdu yhdestä tai kahdesta yksittäisestä tapahtumasta, vaan kyse on koko hallitustaipaleesta. Yksittäiset tapaukset, päätökset ja ratkaisut tai yksittäisen ministerin kompuroinnit näkyvät kannatusmittauksissa yleensä vain pari viikkoa.

Kannatusmittauksien on kuitenkin epäilty vaikuttavat puolueiden kannatukseen suoraan. Mittauksissa menestynyt puolue saa kannatusta sen takia, että epävarmat äänestäjät haluavat hypätä voittajan vankkureihin.

Pajusen mukaan tästä ilmiöstä on jonkin verran merkkejä.

– Tämä ilmiö voi tapahtua tietyissä olosuhteissa. Kun puolue tulee altavastaajana ja saadaan hyvä hype (innostus) päälle. Silloin se voi saada aikaan tällaisen ilmiön, Pajunen sanoi Ylen Politiikan avokonttorissa.

– Perussuomalaisten ensimmäinen Iso jytky oli puhtaimmillaan tätä.

Jotta mielipidemittauksilla ei olisi vaikutusta vaalitulokseen, joissakin maissa mittaukset on jopa kielletty kokonaan muutama viikko ennen vaaleja. Pajunen ei innostu ajatuksesta.

– En näe, että sillä voitettaisiin mitään. Kyllähän Suomessa tehty mittaus voitaisiin julkaista vaikkapa Virossa.

Puolueet seuraavat kannatusmittauksia silmä kovana ja tekevät sekä teettävät selvityksiä itsekin. Niillä selvitetään muun muassa äänestäjäkunnan arvomaailmassa tapahtuvia muutoksia. Näitä hyödynnetään sitten puolueen toiminnassa.

– Kyllä siellä profiloidaan ja etsitään, mistä on saatavissa uutta kannatusta ja minkälaiset asiat näitä uusia kannattajia kiinnostavat.

Yksittäiset operaatiot eivät kuitenkaan yleensä onnistu, jos niillä yritetään saada aikaan pitempiaikainen vaikutus kannatukseen.

– Joskus saatetaan tehdä joitain manööverejä sillä silmällä, että saataisiin kannatus nousuun. Meillä on neljän viikon mittausjakso ja tällaiset näkyvät ehkä viikon kaksi, Pajunen sanoo.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Egyptin moskeijahyökkäys

Egyptin presidentti julisti suruajan: "Moskeijaisku kostetaan äärimmäisellä voimankäytöllä"

Egypti

Analyysi: Egyptin synkkä päivä

Orjuus

Libyan orjahuutokaupat: CNN:n kuvat paljastivat ongelman, josta kaikki tiesivät

Kaamos

Kaamos otti taas Suomen synkkään syleilyyn – Näillä vinkeillä jaksat pirteänä läpi pitkän pimeän