Koulukorjaamo: Kun opettaja ei luennoi – voiko teorian oppia videolta?

Kuinka hyvin opetusvideoilla voi korvata opettajan perinteistä luennointia? Tarvitaanko kokeita vai voiko oppilas testata itse osaamistaan? Kouluopetuksen uudistajat ovat kehittäneet omia testejä ja opetusvideoita, jotka soveltuvat yksilöllisempään oppimiseen.

A-studio
Videon aloituskuva.
Testaa, miten hyvin sinä ymmärtäisit ja oppisit laskemaan videon avulla matematiikan tehtävän. Osaatko ratkaista laskun ilman apua? Ratkaisu selviää jutun lopussa.

Vantaalainen opettaja Pekka Peura odotti pitkään, että kustantajilta olisi tullut uudenlaiseen oppimismalliin sopivaa oppimateriaalia.

Hän halusi kehittää opetusta yksilöllisempään suuntaan, mutta tarjolla ei ollut esimerkiksi testejä oppilaiden itsearviointiin.

– Kyllästyimme odottamaan ja teimme itse, Peura sanoo.

Alussa Peura lähti rakentamaan testejä kahden opettajataustaisen kaverinsa kanssa.

Peuran kehittämään yksilölliseen oppimismalliin tutustutaan Ylen Koulukorjaamo-sarjassa. Perusajatuksena siinä on, että opettaja luovuttaa vastuuta oppimisesta oppilaille itselleen, oppilas saa heti oppimisjakson alussa eteensä usean viikon työurakan ja voi edetä tehtävissä omaan tahtiinsa. Peura ei pidä oppilaille perinteisiä kurssikokeita. Sen sijaan oppilaat tekevät kurssin edetessä useita testejä, joissa he arvioivat itse osaamistaan.

Oppilas valitsee itse tiedonlähteensä

Peura perusti Janne Cederbergin ja Lauri Hellstenin kanssa pari vuotta sitten Polku-verkkopalvelun (siirryt toiseen palveluun), jossa julkaistaan yksilöllistä oppimismallia tukevaa aineistoa. Tällä hetkellä sivulta löytyy kymmenen opettajan laatimaa oppimateriaalia yläasteelle ja lukioon. Itsearviointitestejä on matematiikasta, fysiikasta, kemiasta, äidinkielestä ja englannista. (Katso esimerkiksi: http://polku.opetus.tv/node/55 (siirryt toiseen palveluun))

Osittain samat tekijät aloittivat jo vuonna 2011 opetusvideoihin keskittyvän palvelun, Opetus.tv:n (siirryt toiseen palveluun). Sen toinen perustaja Janne Cederberg kertoo, että Opetus.tv:n videoita katsotaan tällä hetkellä peräti 300 000 kertaa kuukaudessa.

Aineistot ovat nettisivuilla ilmaiseksi kenen tahansa käytettävissä opiskelun apuna. Oppimateriaali ei ole kaiken kattavaa, vaan se toimii yksilöllisessä oppimisessa oppikirjojen rinnalla.

Tunneilla oppilaat opettelevat teoriaa kirjasta, netistä tai kysymällä muilta oppilailta. Opettaja kiertää luokassa neuvomassa ongelmatilanteissa. Peuran kokemus on, että oppilaat etsivät mieluiten tietoa oppikirjasta tai hakusanoilla netistä. Opetusvideot eivät ole tunneilla pääroolissa, mutta ne sopivat hyvin itseopiskeluun.

– Laitetaan materiaalia jakoon ja oppilaat saavat itse valita, mitä he käyttävät, Peura kuvaa.

Videoiden etuna on, että saman asian voi halutessaan toistaa moneen kertaan.

Oppilas tekee testin koulussa tai kotona

Testien avulla oppilas taas pääsee itse arvioimaan, osaako jo riittävästi jostain aiheesta ja onko oppimisen kannalta järkevää siirtyä seuraavaan asiaan. Testin hän tarkistaa ja pisteyttää itse.

– Opetetaan heitä tunnistamaan, mitä siinä suorituksessa haetaan, mitä opettaja odottaa oppilaalta. Se on alussa tosi hankalaa oppilaille, mutta idea on, että opetetaan heille samoja osaamisen arvioinnin taitoja, joita opettajilla on, Peura sanoo.

Monia oppilaita stressaavan koetilanteen sijaan oppilas voi valita, tekeekö testin kotona vai koulussa ja käyttääkö apuna kirjaa tai nettiä. Peuran mukaan testin voi tehdä yhdessä kaverin kanssa tai vaikka vanhempien avustuksella.

Perinteisessä opetuksessa Peura sai tietää vasta kurssin päättäneessä kokeessa, olivatko oppilaat sisäistäneet opetetut asiat. Itsearviointitestejä oppilas tekee jatkuvasti ja kirjaa testin tuloksen oppimispäiväkirjaan. Opettaja on paremmin perillä oppilaiden osaamisesta kuin kurssikokeisiin perustuvassa mallissa.

– Siinä vaiheessa kun kurssi oli ohi, ei enää ollutkaan aikaa korjata niitä virheitä. Opettajana pystyin pesemään kädet ja ohjaamaan heidät vain seuraavalle kurssille. Mutta nyt päästään jo aikaisemmassa vaiheessa puuttumaan oppilaiden tiedollisiin puutteisiin, Peura kertoo.

Videon aloituskuva.
Opetus.tv:n toinen perustaja Janne Cederberg kertoo videolla, miten ratkaistaan tehtävä liittyen kääntäen verrannollisuuteen. Oppilailla on mahdollisuus katsoa aiheesta Opetus.tv:n nettisivulla myös toinen video, jossa teoria selitetään perusteellisemmin.

Ylen Koulukorjaamo jatkuu maanantaina 7.3. A-studiossa, TV 1 klo 21. Samaan aikaan kaikille avoin keskustelu yksilöllisestä oppimisesta, livechat verkossa klo 21-22.30. Opettajat Pekka Peura ja Markus Humaloja vastaavat yleisön kysymyksiin. Osoite on yle.fi/koulukorjaamo - livechat tulee näkyviin sinne maanantai-iltana. Tervetuloa mukaan!