Selvitimme suomalaisten ravintolaruokasuosikit – sushi ja salaatti eivät uhkaa klassikoita

Kumpi on ravintola-annoksista suositumpi, pihvi vai kana? Paha sanoa – niin tasavahvasti molemmat keikkuvat suomalaisten suosituimpien ravintola-annosten listan kärjessä, kun pikaruoat ja pitsat rajataan pois.

ilmiöt
ABC:n lehtipihvi
ABC:n lehtipihviPekka Tynell / Yle

Hampurilaiset ja pitsat maistuvat, mutta kun niitä ei lasketa, ravintolaruokailun ykkösenä on joko kana tai kokolihapihvi. Tämä selviää Suomen suurimmille ravintolaketjuille tehdystä kyselystä.

Samaan lopputulokseen päätyy alan kattojärjestö MaRa ry.

– Kana on kevyempää, ja suomalaiset kokevat sen terveelliseksi, analysoi tulosta toimitusjohtaja Timo Lappi alan etujärjestöstä, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:stä.

– Kana voi pikku hiljaa terveellisempänä vaihtoehtona olla syrjäyttämässä naudanlihan syöntiä, arvioi puolestaan ruokakulttuurin professori Johannna Mäkelä Helsingin yliopistosta.

Pihvi on pihvi!

Miko Salminen paistoi pihvejä Lohjan ABC:llä lauantaina.
Miko Salminen paistoi pihvejä Lohjan ABC:llä lauantaina.Pekka Tynell / Yle

Pihviä paistetaan ravintoloissa hiki hatussa. Pelkästään ABC-ketjun asemilla lehtipihviä syntyy puoli miljoonaa kappaletta vuodessa. Suosion syy tuntuu olevan vähän hämärän peitossa tekijöiltä itseltäänkin.

– Se on ohut, murea pihvi niin se se varmaan on, naurahtaa palveluvastaava Virpi Haapanen ABC-Lohjan keittiössä.

Tietääkö ruokaprofessori kysymykseen vastauksen?

– Se on aika helppo tilaus: saanko pihvin. Kaikki suunilleen tietävät, mikä on pihvi. Nykyisin ruokalistat ovat vähän sellaisia, että joutuu arvailemaan, mitä ne ovat syöneet. Mutta klassikkoannoksena pihvi on pihvi, Mäkelä pohtii.

Nuoret hemmottelevat itseään syömällä ulkona

ABC-ketjussa paistettiin viime vuonna yli puoli miljoonaa lehtipihviä. Kuva Lohjalta.
ABC-ketjussa paistettiin viime vuonna yli puoli miljoonaa lehtipihviä. Kuva Lohjalta.Pekka Tynell / Yle

Ravintoloissa syöminen on ollut alalle positiivinen yllätys. Viime vuonna liikevaihto kasvoi. Ruoka menee kaupaksi samaan aikaan, kun alkoholin myynti vähenee.

– Nuoret sukupolvet käyttävät paljon ravintoloiden ruokapalveluita. Ravintolaruoka on ollut Suomessa suuri menestys. Erityisesti isoissa kaupungeissa kaverit tapaavat toisiaan ravintoloissa. Nuorilla aikuisilla on matalan korkotason vuoksi rahaa. Vanhemmat säästävät asuntolainaan tai perintöön, mutta nuoret haluavat hemmotella itseänsä, sanoo Timo Lappi.

Makutottumukset jämähtäneet paikoilleen

Ruokatrendit muuttuvat niin hitaasti, että seuraavan ensi syksynä julkaistavan tutkimuksen tulos on oikeastaan jo nyt selvillä.

– Ei ole tulossa minkäänlaisia muutoksia. Trendit on todella hitaita. Esimerkiksi se että sushi tuntuu olevan joissakin paikoin hyvin suosittu, niin se ei näissä isoissa luvuissa näy ollenkaan, kertoo matkailu- ja ravintola-alan järjestön Timo Lappi.

Mutta mikä onkaan työpaikkaruokailun ykkönen? Kanako? Ei välttämättä. Yli 700 lounaspaikkaa käsittävän Fazer Amica Henkilöstöravintoloiden viime vuonna tekemän kyselyn mukaan voiton työpaikoilla vie lasagne.