Kapellimestari Nikolaus Harnoncourt kuollut

Harnoncourt tunnetaan barokkimusiikin taitajana, jolla oli ratkaisevan iso rooli periodisoittimien tuomisessa tähän päivään.

Ulkomaat
Nikolaus Harnoncourt kädet koholla
Nikolaus Harnoncourt orkesterin edessä Lucernessa Sveitsissä kymmenen vuotta sitten. Urs Flueeler / EPA

Itävaltalainen kapellimestari Nikolaus Harnoncourt on kuollut. Hänen perheensä kertoi sunnuntaina, että 86-vuotias Harnoncourt oli kuollut edellisenä päivänä kotonaan rauhallisesti ja perheensä ympäröimänä.

Hän oli vain muutamia kuukausia aiemmin kirjoittanut Wienin musiikkiväelle avoimen kirjeen (siirryt toiseen palveluun), jossa hän kertoi jäävänsä eläkkeelle terveyssyistä.

La Scalasta Wienin uudenvuodenkonserttiin

Vuonna 1929 syntynyt Nikolaus Harnoncourt aloitti uransa sellistinä. Hän soitti Wienin sinfoniaorkesterissa ja perusti viulistivaimonsa Alice Hoffelnerin kanssa barokkiyhtye Concentus Musicus Wienin, joka oli uranuurtaja periodisoittimien käytössä. Harnoncourt itse oli sekä sellon että viola da gamban taitaja.

Kapellimestarina hän aloitti La Scalan oopperatalossa Milanossa vuonna 1970. Oopperasta hän jatkoi pian myös sinfoniaorkesterien eteen, ja ohjelmisto laajeni moderneihin säveltäjiin.

Hän johti lukuisia nimekkäitä orkestereita useissa maissa ja sai useita arvostettuja palkintoja levytyksistä. Miljoonat ihmiset näkivät hänet televisioistaan johtamassa Wienin filharmoniaorkesterin uudenvuodenkonsertteja.

"Jokainen esitys on ensi-ilta"

Harnoncourtin jälki musiikin historiallisessa tulkinnassa on ratkaisevan tärkeä. Soittamisen ja johtamisen lisäksi hän myös kirjoitti aiheesta laajasti ja paljon.

Asema ei tullut automaattisesti, vaan Harnoncourt joutui taistelemaan aikalaistensa ylenkatsetta vastaan. Onneksi hänellä oli intohimo musiikkiin, tahdonvoimaa, ja – kuten hän itse määritteli – "levottoman rauhallinen mieli", kuvailee Harnoncourtin henkilökohtaisesti tuntenut saksalainen kapellimestari Thomas Fey Gramophone (siirryt toiseen palveluun)-lehdessä.

– Muistan koko ikäni hänen kaksi mottoaan: "Jokainen esitys on ensi-ilta" ja "Musiikkia pitää soittaa 49-prosenttisesti tiedolla ja 51-prosenttisesti intuitiolla", Fey sanoo.

Lähteet: AFP, Reuters, Yle Uutiset