Klassinen Suomi -dokumenttisarjan Pekka Laineen viisi havaintoa klassisesta musiikista

Rock-Suomi- ja Iskelmä-Suomi-sarjoista tuttu musiikkitoimittaja Pekka Laine hyppäsi tuntemattomaan. Maanantaina Yle Teemalla alkava kymmenosainen dokumenttisarja on tutkimusmatka klassiseen musiikkiin. Tässä jutussa tekijä kertoo viisi havaintoaan.

musiikki
Pekka Laine ja Kare Eskola.
Pekka Laineen (edessä) toimittaman dokumenttisarjan on sovittanut radio-ohjelmaksi Kare Eskola.Yle Kuvapalvelu

1

Radion Sinfoniaorkesteri
Pauli Boström / Yle Kuvapalvelu

Monta reittiä

– Minulle prosessin keskeinen opetus on, ettei klassiseen musiikkiin ole yhtä ainoaa porttia. Jos valtava sinfoniamöhkäle ei maistu, se ei tarkoita, että klassinen musiikki olisi kuuntelijalle ikuisiksi ajoiksi suljettu. Itselleni on ollut tärkeää, että musiikki alkaa puhutella.

2

Helsingin juhlaviikkojen konsertissa Pekka Kuusisto ja Patricia Kopatchinskaja, viulu, heittäytyivät kamarimusiikin vietäviksi.
Pekka Kuusisto ja Patricia Kopatchinskaja.Yle

Helmasyntinä saavutusten palvonta

– Klassiseen musiikkiin kuuluu tähtikultti-ilmiö. Suuret voitot puhkaisevat julkisuuden muurin, mutta hyvä kysymys on, mitä tapahtuu voittojen välillä. Siellä veri punnitaan. Siellä on totuus. Se on todellisempi ja kiinnostavampi maailma.

3

Levymessuilla soitetaan musiikkia levysoittimella.
Klassisen musiikin kuuntelemiseen kannattaa keskittyä.Terhi Varjonen/Yle

Arvokkaat asiat vaativat paneutumista

– Klassisen musiikin tehtävä on muistuttaa siitä, että arvokkaat ja kestävät asiat vaativat työntekoa ja paneutumista. On henkisesti todella hyvää tekevä kokemus, kun kaiken sählingin keskellä pysähdyt ja annat mahdollisuuden jollekin ponnistelua vaativalle asialle. Palkinto on mielestäni kiistaton. Vanhat ja viisaat klasarit olivat tältä osin oikeassa: keskittyminen musiikkiin tekee hyvää sielulle.

4

Viulisti Tuulia Hero ja äiti Katja Hero Espoosta.
Viulisti Tuulia Hero ja äiti Katja Hero Espoosta.Paavo Koponen / Yle

Oma lapsi varauksella viuluoppilaaksi

Pistäisitkö oman lapsesi soittamaan neljävuotiaana viulua? Laine miettii vastaustaan pitkään.

– Se on vaikea kysymys. Asia on minulle tavallaan edelleen mysteeri, koska tulen vapaamman sähellyksen, populaarikulttuurin maailmasta. Siinä on jotain, mistä en aina saa kiinni, että ensimmäinen askel otetaan niin nuorena. Jos kaikki merkit viittaisivat siihen, että lapsi on onnellinen viulu kädessään, niin kyllä.

5

Ooppera
KansallisoopperaJyrki Lyytikkä / Yle

Heikkoutena avoimuuden puute

– Mielestäni klassisen musiikin maailman pitäisi olla avoimempi ja kommunikoivampi. Keskustelun soisi liittyvän muuhunkin kuin musiikin rahoitukseen ja siihen, paljonko ooppera maksaa. Se on klassisen musiikin suurin heikkous. Yhtymäkohtia, yhteisiä teemoja ja mahdollisuuksia käydä maailman kanssa dialogia on paljon enemmän.