Wärtsilän konsernijohtaja: Moottoritestaajat halusivat ehkä löytää oikotien

Wärtsilän testikäryn syitä ja seurauksia on arvailtu pitkin päivää sekä yhtiön sisällä että ulkopuolella. Mutta miksi työntekijät päättivät vaikuttaa testituloksiin?

talous
Wärtsilän toimitusjohtaja Jaakko Eskola.
Wärtsilän toimitusjohtaja Jaakko Eskola.Yle

Wärtsilän mukaan Italiassa Triesten tuotantokeskuksessa tehdyissä moottoreiden polttoaineenkulutusta mittaavissa testeissä havaittiin poikkeamia ennen niiden toimittamista asiakkaille.

– Ehkä tässä on ollut kyse siitä, että on haluttu saada jonkinlainen oikotie eli lyhentää sitä testiä, Wärtsilän konsernijohtaja Jaakko Eskola pohtii.

Konsernijohtaja Eskola muistuttaa, että kohun aiiheuttanut testi on itsessään hyvin pitkä ja monimuotoinen. Koko testi kestää ainakin viisi ja puoli tuntia.

Testeihin vaikutettiin useita vuosia

Eskolan mukaan testeihin vaikuttaminen on jatkunut yhtiössä useiden vuosien ajan.

– Tässä vaiheessa en pysty kertomaan, missä vaiheessa se on alkanut. Tässä on kyse Triesten toiminnasta, ja meidän tietojemme mukaan meillä ei ole mitään tällaisia ongelmia muissa toimipisteissämme, Eskola sanoo.

Wärtsilä kertoi itse tapahtuneesta heti aamulla julkaistussa pörssitiedotteessaan. Pian sen jälkeen yhtiö järjesti asiasta englanninkielisen analyytikko- ja lehdistöpuhelinkonferenssin.

Myöhemmin Ylen haastattelema konsernijohtaja Eskola korosti, ettei tapaukseen liittynyt minkäänlaisia yhteyksiä esimerkiksi työntekijöiden kannustinpalkkioihin ja saavutettuihin testituloksiin. Kyse on pienestä merimoottoreiden testaajien joukosta.

– Ilmeisesti testi vain haluttiin saada nopeammin läpi, Eskola toistaa.

Kyseessä eivät olleet päästötestit

Testien epätarkkuudet olivat keskimäärin yksi prosentti polttoaineenkulutuksesta. Yhtiön mukaan niitä on saattanut esiintyä yhteensä kahdessa prosentissa Wärtsilän kaikista moottoritoimituksista.

Wärtsilä pitää yhden prosentin vaikutusta kulutukseen marginaalisena. Varsinkin kun moottorit ja itse laivat ovat päässeet läpi myöhemmin itse laivatesteistä.

Samoin kulutuserojen keskimääräisiä vaikutuksia on vaikea kuvailla, sillä moottoreita on hyvin eri kokoisia. Samoin niiden kulkemat matkat ja käyttöolosuhteet vaihtelevat suuresti, mikä luonnollisesti vaikuttaa kulutuslukemiin.

– Kyse on siis varsinaisessa testissä havaitusta yhden prosentin kulutuserosta, Eskola selventää. Päästötesteistä ei ollut kyse.

Kaikki testimenetelmät on käyty läpi

Wärtsilä pahoitteli pörssitiedotteessaan olevansa syvästi pahoillaan luottamuksen menetyksestä, jota tuo yhtiön arvojen vastainen toiminta on aiheuttanut. Yhtiö aikoo olla välittömästi yhteydessä asiakkaisiin.

– Tietysti olemme pahoillamme tapahtuneesta ja ryhdyimme ottamaan yhteyttä asiakkaisiimme heti tänä aamuna. Käymme läpi kaikki asiakkaat. Kerromme heille, mitä on tapahtunut ja mistä on kyse. Se on ainoa tapa, konsernijohtaja Eskola sanoo.

Hän muistuttaa, että Wärtsilä on yhtiö, joka haluaa olla avoin.

– Tämä tapahtuman myötä olemme uusineet kaikki prosessimme, Eskola kertoo.

Merimoottoreiden liikevaihdon osuus Wärtsilän kokonaisliikevaihdosta on noin 12 prosenttia. Testiselkkauksessa mukana olleiden moottoreiden osuus on noin kaksi prosenttia Wärtsilän kaikista toimituksista.