Virtuaalihahmot vielä harvinaisia kotimaisissa elokuvissa – Uudessa Rölli-elokuvassa heitä on seitsemän

Uusimpaan Rölli-elokuvaan luodaan digitaalisesti seitsemän hahmoa eli näyttelijää, joilla on puherooli. Virtuaalinäyttelijöitä on tulossa enemmän myös muihin kuin lasten fantasiaelokuviin.

elokuvat
CG-Supervisor Henri Laurikka.
CG-Supervisor Henri Laurikka.Antti Kettumäki / Yle

Uusimpaan Rölli ja kaikkien aikojen salaisuus -elokuvaan luodaan useita hahmoja täysin digitaalisesti. Elokuvaa on kuvattu myös Kauhavan Alahärmässä.

– Usein on tehty niin, että taustalta poistetaan vain jotain tai lisätään ettei katsoja edes huomaa, että mitään on tehty. Nyt tehdään esimerkiksi isoja taustanvaihtoja ja elokuvassa seikkailee digitaalisesti luotuja hahmoja oikeiden näyttelijöiden mukana ja se tulee näkymään, kertoo CG-Supervisor Henri Laurikka.

Digitaalisen hahmon luominen ei ole helppoa ja se vaatii paljon työtä.

– Työpäiviä kuluu paljon eli luominen vaatii paljon aikaa. Hahmojen tekemisessä vaikeinta on se, että kaikki toimii yhteen eli saadaan se heräämään henkiin. Hahmon pitää seikkailla näyttelijöiden kanssa tasavertaisesti.

Digihahmot ovat tulleet jäädäkseen

Lasten fantasiaelokuvissa hahmoja on luotu jo paljon, mutta ne ovat valtaamassa valkokankaan pinta-alaa myös muissa elokuvagenreissä.

– Fantasia-elokuvaan voidaan tehdä hahmoja, mutta esimerkiksi action-elokuvassa voidaan stunt-kohtaus tehdä siten, että näyttelijän ei oikeasti tarvitse hypätä puusta. Siinä mielessä digitaalisuus on tullut jäädäkseen, että hahmoja voidaan käyttää vaikka missä elokuvissa.

Animaatiohahmoja käytetään kotimaisissa elokuvissa vielä vähän, mutta ne tulevat yleistymään.

Digitaalisuus on tullut jäädäkseen, että hahmoja voidaan käyttää vaikka missä elokuvissa

Henri Laurikka

– Ei voi sanoa, että olisivat yleistyneet vielä kovinkaan paljoa, mutta yleistyvät varmasti. Toki se on aina budjettikysymys. Usein voidaan säästää rahaa, kun tehdään jotain digitaalisesti. Täten voidaan säästää lavastuskustannuksissa ja vaikka stuntin kuvauksissa.

Mauno Mato sai alkunsa paperilla

Virtuaalisen hamon luominen on pitkäjänteistä työtä. Henri Laurikka kertoo, miten Mauno Mato luodaan elokuvaan.

– Aluksi tehtiin suunnitelma ja sitten piirretään eli miltä se näyttää. Se seikkaili jo edellisessäkin elokuvassa, mutta nyt me loimme sen uudelleen. Hahmosta tehdään niin sanottu "proppi" eli 3D-tulostus ja katsotaan mitä se näyttää. Lopuksi se työstetään tietokoneella ja upotetaan kuvatun kuvan päälle.

Synopsiksen laatiminen on yhteistyötä.

– Ohjaajan ja muiden tahojen kanssa ollaan yritetty saada käsitys, että mitä voidaan tehdä digitaalisesti. Käsikirjoitusvaiheessa hahmoja ei ole otettu liikaa huomioon ja me tarjotaan omia vaihtoehtoja. Lopuksi istutaan yhdessä alas ja mietitään paras ratkaisu.