Stressaako työ, kiristääkö pinnaa? Testaa stressivalmentajan vinkki

Kello käy, kiire! Työt kasaantuvat, happi loppuu! Puhalla peli poikki ja kokeile stressinhallintavalmentajan 10 sekunnin kikkaa.

terveys
Nainen keskittyy avokonttorissa. Kädet yhdessä, silmät kiinni.
Kalle Niskala / Yle

Stressiä ei selätetä hetkessä mutta lyhyelläkin hengitysharjoituksella voi yrittää lievittää oloaan.

– Stressaantunut ihminen ei välttämättä edes tiedosta, että on jännittynyt, kireä ja pintahengittää. Siksi on tärkeää pysähtyä välillä vetämään syvään henkeä, neuvoo stressinhallintavalmentaja Henna Haapala Ylivieskasta.

10 sekunnin hengitysharjoitus arjessa

Pysähdy ja istu. Laita kämmenet yhteen ja mieti asiaa, joka juuri nyt stressaa kaikkein eniten. Ajattele ahdistusta asteikolla 1-10. Onko stressitasosi vitonen, seiska vai peräti kymppi?

Sulje silmät, pidä kämmenet edelleen yhdessä. Hengitä kymmenen sekunnin ajan rauhassa syvään. Mieti samalla mukavaa ja rauhoittavaa asiaa, maisemaa tai vaikka jotakin mukavaa muistoa.

Avaa silmät ja arvioi uudelleen stressitasosi. Onko lukema sama vai laskenut?

– Yleensä laskenut. Avainsanana on syvähengitys, sanoo Haapala.

Kärsimättömyysharjoitus - kokeile vaikka kassajonossa tai liikenneruuhkassa

Stressaantunut, kärsimätön ihminen hermostuu entisestään, jos kassajono ei etene riittävän rivakasti tai liikenne suju sutjakkaasti.

Stressinhallintavalmentaja neuvoo kärsimätöntä jonottajaa kysymään itseltään:

Miksi stressaannun näin kovasti? Miksi olen vihainen? Tällainen kiukku ei ole minulle hyväksi. Stressi on hyödyllistä meille vain silloin, kun olemme vaarassa, koska se valmistaa meitä pakenemaan tai taistelemaan uhkaavassa tilanteessa. Onko tässä sellainen uhka? Ei. Liikkuuko tämä jono yhtään sen nopeammin vaikka kiristelen kuinka hampaitani. Ei. Kannattaako siis hengitellä rauhassa ja relata. Kyllä.