1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. mainonta

Automainoksen keksijä: "Toivottavasti hyväntahtoinen ironia välittyy"

Automaailman kohuilla vitsailevan automainoksen keksijä Miikka Lännistö kertoo, että mainos on saanut vain hyvää palautetta. Tarkoituksena ei ole irvailla kohuyhtiöille.

mainonta
Volkswagen-merkkisen auton pakoputki.
Karl-Josef Hildenbrand / EPA

Raisiolainen Visa-auto julkaisi tiistain Turun Sanomien etusivulla kohua herättäneen mainoksen.

Mainoksen keksijä, myyntipäällikkö Miikka Lännistö kertoo, että mainoksen idea syntyi hetkessä.

– Idea vaan putkahti mieleen, sillä nämä kaksi merkkiähän ovat olleet nyt tapetilla. Toivottavasti saadaan varastosta pari Volkkaria myytyä ja vastapäinen rengasliikekin hyötyisi tästä hiukan, sanoo Lännistö.

Visa-auton mainos Turun Sanomissa tiistaina 8. maaliskuussa 2016.
Visa-auton mainos Turun Sanomissa tiistaina 8. maaliskuussa 2016.Ari Welling / Yle

Hän korostaa, ettei autoliikkeen tarkoituksena ole irvailla automaailman epäonnistumisille.

– Jollei ihan kohua synny niin jonkinlainen pieni buumi ainakin onnistuttiin tekemään. Mutta idea ei tosiaankaan ollut irvailla kenellekään, tähdentää Lännistö.

Nyt ainakin erotuttiin ihan hyvin.

Miikka Lännistö

Liike on yhä täysin vakuuttunut sekä Volkswageneiden että Nokian Renkaiden turvallisuudesta ja korkeasta laadusta.

– Siitä ei ole kahta kysymystä. Myymme mielellämme jatkossakin molempia merkkejä, sanoo Lännistö.

Lännistö: kilpailu on kovaa ja erottua pitää

Autokaupassa on eletty viime vuodet niukkoja aikoja. Viimeisten uutisten mukaan autokaupassa menee jo paremmin.

Myyntipäällikkö Miikka Lännistö korostaa, että kilpailu on kovaa ja mainonnalla pitäisi erottua muista.

– Mainonta on aina ollut hirveän tärkeä juttu. Alasta riippumatta mainonta on usein hyvin homogeenista ja pitäisi yrittää erottua kilpailijoista. Nyt ainakin erotuttiin ihan hyvin, hymähtää Lännistö.

Aina käy niin, että toiset tykkää ja toiset ei.

Miikka Lännistö

Visa-auto on Turun seudulla tunnettu räväköistä radiomainoksistaan. Automyymälälle on tuttua se, että kaikki eivät mainoksista tykkää.

– Aina käy niin, että toiset tykkää ja toiset ei. Pääasia on erottua muista ja aiheuttaa puhetta, toteaa Lännistö.

Tällä kertaa negatiivista palautetta ei ole tullut.

– Ei nyt vielä ainakaan. Toivomme, että se pieni ironia välittyy eikä koeta, että tässä irvaillaan kenellekään, summaa Lännistö.

Lue seuraavaksi