Suomi 10-15 vuotta jäljessä digioppimisessa – "Rohkeuden ja tahdon puutetta"

Tietoyhteiskunnan asiantuntija ja kansanedustaja Jyrki J.J. Kasvi antaa tylyn arvion siitä, miten suomalaiset ovat onnistuneet hyödyntämään digitaalisia oppimisympäristöjä. Kasvin mielestä Suomi on "virenimäisesti rähmällään".

Kotimaa
pulpetteja koululuokassa
Katja Halinen / Yle

Suomi on jäänyt pahasti takamatkalle digitaalisen oppimisen kehitystyössä, sanoo Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskuksen tutkimus- ja kehittämisjohtaja, kansanedustaja Jyrki J.J. Kasvi. Kasvin arvion mukaan takamatkaa on kertynyt jo jopa 10-15 vuotta.

– Kyllä me joudumme tästä virenimäisestä rähmällään olosta hieman kirimään.

Kasvi on ihmeissään esimerkiksi digitaalisten oppimateriaalien laiskasta käytöstä peruskoulussa ja lukioissa.

– Mä en ymmärrä, mikä esimerkiksi lukiossa on niin vaikeaa. Paitsi tietenkin se, että se on meidän kirjankustantajien hyvä tapa tehdä rahaa, Kasvi viiltää.

Nuorilla vaikeuksia tietokoneiden kanssa

Erityisen huolestunut olen niistä alle kaksikymppisistä nuorista, joiden nyt pitäisi alkaa tehdä töitä sekä nostaa Suomea digitaaliseen tulevaisuuteen.

Jyrki J.J. Kasvi

Suomalaisilla on pitkään ollut harhakäsitys siitä, että nykylapset ovat diginatiiveja, jotka oppivat helposti käyttämään tietokonetta. Kasvi muistuttaa, että tutkimusten valossa näin ei ole, vaan alle 20-vuotiailla ja yli 40-vuotiailla on todettu olevan suuria vaikeuksia tietokoneiden kanssa.

– Lasten ja nuorten luottamus omiin taitoihinsa on laskenut koko tämän vuosikymmenen ajan. Erityisen huolestunut olen niistä alle kaksikymppisistä nuorista, joiden nyt pitäisi alkaa tehdä töitä sekä nostaa Suomea digitaaliseen tulevaisuuteen, Kasvi toteaa.

Opettajien tietotekniikkakurssit lakkautettu

Jyrki J.J. Kasvi suomii myös sitä, että opettajien tietoteknisten taitojen hiominen on karsittu pois opettajien täydennyskoulutuksesta.

– Meillä on iso määrä opettajia, jotka ovat pulassa näiden vehkeiden kanssa. Nyt meidän pitäisi löytää jostakin sen verran pätäkkää, että tietoteknisiä taitoja voitaisiin vastavalmistuneille opettajille opettaa.

Poriin on kokoontunut tällä viikolla 80 Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Porin yliopistokeskuksen yhteistyökumppania pohtimaan tulevaisuuden oppimista.