Supercellin menestys jatkuu – työntekijät saivat osakkeista ja optioista 114 miljoonaa euroa

Yhtiön liikevaihto kasvoi viime vuonna 2,1 miljardiin euroon. Uusi peli Clash Royale nousi nopeasti iPhone-pelien kärkeen.

talous
Supercellin toimitiloista Helsingin Ruoholahdesta. Etualalla on iso irtokirjaimista koostuva SUPER-teksti.
Yle

Mobiilipelejä kehittävä Supercell menestyi erinomaisesti myös vuonna 2015. Sen liikevaihto oli 2,1 miljardia euroa ja käyttökate 848 miljoonaa euroa. Vuonna 2014 peliyhtiön liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa.

Supercell kerrytti viime vuonna yhteisöveroa 176 miljoonalla eurolla. Osinkoja yhtiö maksoi yhteensä 603 miljoonaa euroa. Supercellin henkilöstö kasvoi vuoden aikana 24 ihmisellä. Vuoden lopussa yhtiöllä oli yhteensä 176 työntekijää.

Yrityksen toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoo olevansa erityisen ylpeä siitä, että Supercell on pitänyt kiinni pienuudestaan ja siitä, että töitä tehdään ilman turhaa byrokratiaa.

– Ihmiset saavat keskittyä olennaiseen, siitä on pidetty aika hyvin kiinni, hän kuvailee.

Työntekijöille tuloja osakkeista ja optioista

Supercell osti vuonna 2015 työntekijöiltään osakkeita ja optioita takaisin yhteensä 114 miljoonalla eurolla.

– Supercellin menestys on puhtaasti työntekijöidemme ansiota. He asettavat riman itselleen todella korkealle ja haluavat tehdä aina vain parempia pelejä. Osakkeiden takaisinosto-ohjelma antoi heille mahdollisuuden realisoida luomaansa arvonnousua myös rahallisesti, kertoo Paananen yhtiön tiedotteessa.

Supercellillä kaikki työntekijät omistavat yritystä joko optioiden tai osakkeiden kautta. Osakkeiden ja optioiden takaisinosto koski vain Supercellin työntekijöitä, ei SoftBankia, yrityksen perustajia tai johtoa. Japanilaisyritys Softbank omistaa peliyhtiö Gunghon kanssa enemmistön Supercellistä.

Clash Royale uusi hitti

Vuonna 2015 Supercell kehitti neljännen pelinsä, Clash Royalen. Se julkaistiin viikko sitten. Peli on lyhyessä ajassa noussut ladatuimmaksi iPhone-peliksi 94 maassa ja tuottavimmaksi iPhone-peliksi 52 maassa.

– On upeaa, että niin moni ihminen ympäri maailman nauttii peleistämme. Sadan miljoonan päivittäisen pelaajan rajapyykki on uskomaton saavutus varsinkin, kun ottaa huomioon, että se on saavutettu alle 180 ihmisen voimin, sanoo Paananen yhtiön tiedotteessa.