1. yle.fi
  2. Uutiset

Liukas keli yllättää yhtä lailla kotimaiset ja ulkomaiset kuskit - ulkomaalaiset eivät erotu onnettomuustilastoissa

Kolmen keskieurooppalaisen opiskelijan kuolemaan johtanut kolari Ivalossa oli hyvin poikkeuksellinen. Talviolosuhteisiin tottumattomien ulkomaalaisturistien ulosajot ovat Lapissa tuttuja, mutta kuolonkolareita tapahtuu korkeintaan kerran vuodessa. Koko Suomen kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ulkomaalaiskuskien osuus on 7 prosenttia, mikä suurin piirtein vastaa heidän osuuttaan liikenteessä.

Kotimaan uutiset
valtatie 21 muonio
Ylikomisario Rauno Pätsi toivoo, että talvirengaspakko tulisi myös rekoille mahdollisimman pian. Ulkomaisten rekkojen ulosajot ovat Lapissa yleisiä. Läheskään kaikki niistä eivät tule poliisin tietoon.Antti Mikkola / Yle

Auton tuulilasin rapsutus jäästä puhtaaksi on jotain, mitä Lapissa lomailevat aasialaiset eivät ole koskaan tehneet. Sen autovuokraamo Scandia Rentin Rovaniemen toimipistevastaava Tomi Heikkilä neuvoo asiakkaille, samoin autonlasien sulatuksen ja jarrutusmatkat jäisellä tiellä. Asiakkaille muistutetaan, että Lappi on poronhoitoaluetta ja porot kulkevat miten haluavat. Yleensä kaikki menee hyvin.

- Vuodessa on kymmenkunta tapausta, joissa auto vahingoittuu vuokrauskelvottomaksi. Viikoittain tulee pienempiä peltivaurioita, kuten kolhimista parkkipaikalla. Porokolari sattui viimeksi vuosi sitten, kertoo Heikkilä.

Lumi ja jää auton alla ovat hänen mukaansa vierainta aasialaisille, joiden määrä vuokraamon asiakaskunnassa on kolminkertaistunut viime vuodesta. Aasialaisasiakkaat ovat kuitenkin henkisesti valmistautuneita, kyselevät vinkkejä ja varaavat matkoihinsa aikaa.

Ulkomaalaiset asiakkaat ovat yleensä varovaisia. Sitten on poikkeuksia, kuten se Kittilästä auton vuokrannut turisti, joka ajoi ojaan kahdesti.

– Ensimmäisellä kerralla hän pääsi ojasta omin avuin, mutta toisella kerralla auto vaurioitui korjauskuntoon.

Lumipölly ja kuluneet renkaat kasvattavat kolaririskiä

Suomalaiset pitävät itseään tottuneina talviajajina, mutta Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari ei tällaista tunnustusta suo.

– Suomalaisillakin tuntuu olevan riittävästi hankaluuksia talviajon kanssa. Siinä näkyy kelien vaihtelu, se että etelässä olosuhteet alkavat olla sulat ympäri vuoden, Parkkari toteaa. Ote talviajoon on siis heikentynyt etelän lumettomien talvien myötä. Otsikoista tuttu ”Liukas keli yllätti autoilijan” on Parkkarin sanoin valitettavan totta.

Liikennevakuutuskeskuksen tilastot kertovat, että ulkomaalaisten kuskien osuus koko Suomen kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa vuosina 2013 – 2015 oli 7 prosenttia. Loukkaantumisiin johtaneissa onnettomuuksissa osuus oli 8 prosenttia. Se vastaa Parkkarin arvioissa kutakuinkin heidän osuuttaan liikenteessä, eli ulkomaiset kuskit eivät ole Suomen olosuhteissa sen onnettomuusalttiimpia kuin kotimaisetkaan. Ulkomaiset kuskit ovat useimmiten virolaisia tai venäläisiä ja heille myös onnettomuuksia sattuu eniten. Turistien lisäksi ratissa on rekkakuskeja ja Suomessa asuvia rakennusmiehiä.

– Lumipyryssä ohittamisen riskiä ei osata arvioida riittävän hyvin. Vähän liian herkästi lähdetään ohi, vaikka näkyvyys on lumipöllyn vuoksi lähes olematon.

Talviajan onnettomuuksiin liittyy usein huonot renkaat.

– Valitettavan paljon autoissa on heikkokuntoisia nastarenkaita tai ääritapauksissa kesärenkaita. Viiden vuoden ikäisissä nastarenkaissa riski kasvaa vaikka kulutuspintaa olisikin, koska kumiseos menettää ominaisuuksiaan ikääntymisen myötä, Parkkari muistuttaa.

Ulkomaalainen ajaa kuolonkolarin Lapissa kerran vuodessa

Ylikonstaapeli Pertti Mölläri Lapin poliisilaitokselta ei muista uraltaan yhtä vakavaa ulkomaalaisille tapahtunutta onnettomuutta kuin Ivalon viikonlopun kuolonkolari oli.

– Pieniä tieltä suistumisia sattuu, kun väistetään poroa liukkailla talvikeleillä. Kesällä taas Lapin teillä ajetaan ylinopeutta, se on silmiin pistävää.

Liikennesektoria Lapin poliisilaitoksella johtava ylikomisario Rauno Pätsi sanoo, että ulkomaalaisille kuljettajille tapahtuu Lapissa kuolemaan johtanut kolari keskimäärin kerran vuodessa.

- Talviaikanahan näitä vakavia onnettomuuksia on tapahtunut muutamien viimeisten vuosien aikana, mutta ei ne kokonaisuutena hirveästi nouse esiin. Lapissa tietysti turistiliikennettä on runsaasti ja turisteillekin onnettomuuksia tapahtuu. Ehdottomasti suurin osa on kuitenkin ihan meidän paikallista väestöä, sanoo Pätsi.

Hänen näppituntumansa on, että ulkomaalaisten kuskien 8 prosentin osuus voi hyvinkin pitää paikkansa myös Lapissa. Tarkkaa prosenttilukua Lapin osalta ei ole.

Haastavien keliolosuhteiden lisäksi onnettomuuksiin vaikuttaa teiden kunto. Lapin huonokuntoisimpiin kuuluvalla Ranuantiellä on tapahtunut useita kuolonkolareita venäläisturisteille. Torniosta Kilpisjärvellä vievällä, kapeudestaan ja mutkaisuudestaan tunnetulla valtatie 21:llä rekkojen ulosajot ovat viikottaisia, usein kuljettaja on ulkomaalainen.

Lue seuraavaksi