"Ei enää uusia Kummeleita" – kaikki tv-sketsit Yle Areenassa

25 tuntia ja 49 jaksoa Kummeleita riittää Heikki Silvennoiselle ja Timo Kahilaiselle. Uusia tv-sketsejä ei ole luvassa, miehet vakuuttavat yhteen ääneen. Ensimmäisestä Kummelista on jo 25 vuotta.

kulttuuri
Kummelihahmot Speedy ja Saku.
Kummelihahmot Speedy ja Saku.Antero Tenhunen / Yle

Kummelin tarina meinasi loppua ennen kuin se ehti alkua pidemmälle. Oli keskikesä vuonna 1991.

– Ensimmäiset kolme jaksoa tuli juhannuksen aikaan. Ei niitä kovin moni nähnyt. Jonkinlainen kulttiohjelman maine kuitenkin saavutettiin ja saatiin jatkaa tekemistä, muistelee Kummelin alkuperäisjäsen Heikki Silvennoinen.

– Me järjestettiin yleisölle kisoja, joissa sai vastata Kanada. Yleen tuli laatikoittain postikortteja. Kiinnostusta tuntui olevan, jatkaa toinen Kummeli Timo Kahilainen.

Kummelista tulikin nopeasti koko kansan suosikki. Enimmillään vuonna 1994 tv-sarjaa katsoi 900 000 ihmistä. Suosion salaisuutta voi hakea ajoituksesta. Pirkka-Pekka Peteliuksen ja kumppaneiden huippuaika oli jo vääjäämättä ohi. Toisaalta elettiin syvintä lamaa ja tarve löytää ilon aiheita oli huutava.

– Saimme aika paljon viestejä, että Kummeli toi lohtua arkeen, sanoo Kahilainen.

– Ehkä siinä oli jotain arjesta vieraannuttamista. Pikkasen otimme myös kantaa olemassa oleviin asioihin, pohdiskelee Silvennoinen.

Samalla Kummeli oli myös hyvää huumoria.

– Idea oli tarjota yhdessä jaksossa koko tv-illan otos. Oli urheilua, musiikkia, ajankohtaiskatsauksia, kulttuuria, kokkiohjelma ja tottaikai, piipahduksia autoliikkeissä.

Matti Näsä oli oman aikansa mielensäpahoittaja

Hauskuus perustui omalaatuisin hahmoihin. Yksi suosituimmista on tampereen murteella maailman epäkohtia tuskaileva Matti Näsä.

– Olin aikanaan Kangasalan kunnalla töissä. Siellä oli tyyppi, joka otti voimallisesti kantaa asioihin. Tällaisia äijiä on uimahallit ja jäähallit täynnä. Siitä syntyi Matti Näsä, arjen pikkuasioista mäkättäjä, jonka sukulaishahmo on vaikkapa tämän ajan mielensäpahoittaja, sanoo Näsän isä Silvennoinen.

Do di, kyä lähtee, jumankauta juu nääs päivää – Kummeli synnytti lukuisia hokemia, jotka elävät yhä puheenparressa. Kummeli ei siis ole unohtunut suomalaisilta. Olisiko siis aika kasata porkkaryhmä ja tuottaa uutta hoettavaa?

– Aikaa on kulunut liikaa. Ihmiset vaan vertailisi uusia jaksoja vanhoihin. Ei ole enää fiilistä, sanoo Silvennoinen.

– Eikö 50 Kummeli-jaksoa riitä, kysyy Kahilainen.

Tarkalleen ottaen jaksoja on 49, jotka kaikki löytyvät nyt Yle Areenasta.

– Okei. Me tehdään vielä se viideskymmenes, Kummeli-miehet nauravat ja rientävät seuraavaan haastatteluun.