Kimppakyytien suosio kasvaa, ammattimaisuus askarruttaa lainsäätäjää

Kimppakyytien suosio on houkutellut Suomessa alalle ensimmäisen kaupallisen yrittäjän. Lainsäätäjä haluaisi pitää erillään ammattimaiset ja ei-ammattimaiset henkilökuljetukset.

Kotimaa
Ruuhkautunutta liikennettä Lempäälässä
Petri Aaltonen / Yle

Suomessa arvioidaan olevan jo 50 000 kimppakyytien käyttäjää. Kyytejä on tarjolla yhä enemmän sekä verkkosivustoilla että Facebook-ryhmissä.

Yksi suosituimmista reiteistä kulkee Helsingin ja Tampereen välillä. Kyytiin pyrkiviä on usein enemmän kuin autoon mahtuu.

– Välillä tulijoita on liiaksikin asti. Omassa yhteisössämme on vähän yli 10 000 jäsentä, kerrotaan kimppakyyteihin erikoistuneen Facebook-ryhmän (siirryt toiseen palveluun) ylläpidosta.

Keskustelua laillisuudesta

Kasvanut suosio on houkuttanut alalle myös kaupallisen toimijan. Helmikuussa toimintansa aloittanut tamperelainen yrittäjä markkinoi itseään ensimmäisenä ammattimaisena kimppakyytien tarjoajana.

– Tarkistamme asiakkaan taustoja muun muassa sähköpostin ja puhelinnumeron avulla. Viime vaiheessa selvitämme luottokortti- ja tilitiedot, RidenRent Oy:n toimitusjohtaja Toni Seppälä toteaa.

Suomessa on keskusteltu erilaisten kyytipalvelujen laillisuudesta. Seppälän mukaan asiaan saatiin selvitys helsinkiläiseltä asianajotoimistolta, joka totesi ettei kyytien välittäminen vaadi erityisiä lupia.

Matkustajan suoja tärkeää

Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteilla laki, joka tuonee selvyyttä kimppakyytien kaupallistumiseen. Toistaiseksi Suomessa on pyritty pitämään erillään ammattimaiset henkilökuljetukset ja kimppakyydit.

– On katsottu, että matkustajalla on oikeus korotettuun suojaan, kun hän ostaa liikennepalvelua, neuvotteleva virkamies Susanna Metsälampi määrittelee.

Ammattimaiset kimppakyydit arveluttavat myös taloudellisista syistä. Vaarana saattaa olla, että ansiotulo ei tule lainkaan verottajan tietoon.

– Se ei ole yhteiskunnan kannalta toivottavaa, Susanna Metsälampi painottaa.