Viistopystäri, kupperi, kasari ja muut pesäpalloslangin helmet selitettynä

Pesäpallo vilisee termejä, jotka ovat suurelle yleisölle täysin tuntemattomia. Suurin osa tietää koulunliikuntatunneilta vaakamailalyönnin, mutta esimerkiksi tuppiohitus, viistopystäri tai 2-saumalyönti voivat kuulostaa oudoilta.

urheilu
Pesäpallon viuhka
Joensuun Mailan pelinjohtaja Petri Pennanen puhuu pesäpalloslangia. Katsele ja kuuntele, kuinka paljon ymmärrät pelinjohtajan puheesta.

Pesäpallo vilisee slangisanoja, joita harvat katsojat tietävät. Pelikupongit eli pelisuunnitelmat voivat näyttää heprealta.

Kentällä voi esimerkiksi olla kotiutustilanne, jossa ollaan lähdössä lyömään kupperia lähimmän pelaajan yli. Samaan aikaan mailamies näyttää omalla slaikallaan taakse merkkiä, jotta takaetenijät tietävät, etteivät ole irti.

Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa juoksun lyömistä. Jos lyönti epäonnistuu, pelaajat eivät ole irti etupesiltä yhtä aikaa.

Erilaisille lyönneille on sanastonsa. Vaakamailalyönti on niin sanottu tavallinen lyönti, jossa maila osuu vaakatasossa palloon. Viistopystärissä maila on pystymmässä kuin vaakamailalyönnissä.

Pyke on puolestaan pystymailalyönti. Lyöjä menee niin sanotusti pallon alle ja maila on vartalon suunnassa ylöspäin. Pykeä käytetään usein korkeissa syötöissä.

Kumura on yläkierteinen lyönti. Kupperi on yläkierteinen lyönti, joka suunnataan koppareiden väliin tai viereen.

Etukentän pelaajat tarkkailevat lyöjien käsien asentoa. Jos lyöjä esimerkiksi nostaa toisen käden mailan yläosaan, tulossa on näpy *eli lyhyt lyönti. *Koukkunäpyssä oikean puolen pelaaja nostaa vasemman käden mailan yläosaan ja lyö lyhyen sivukierteisen lyönnin. Vaakamailanäpyssä kädet ovat toisinpäin.

Koukkunäpyn johdannainen on tuppiohitus. Silloin lyödään etumiesten välistä kovempi näpy.

Kasari on peruspesiksen kuvio

Erilaisilla pelikuviolla on myös omat slangisanansa.Kasarion 1980-luvulla käytetty kuvio.

Se ei tarkoita, että pelaajat ottaisivat permanentin.

Petri Pennanen

– Se ei tarkoita, että pelaajat ottaisivat permanentin vaan kasari on kuvio, jota pelataan yleensä, kun pelaaja on kolmosella. Samalla puolustetaan, ettei vastustaja pääse lyömään juoksua, Joensuun Mailan pelinjohtaja Petri Pennanen naurahtaa.

Merkkisaumoista puhutaan, kun halutaan lyödä tiettyyn paikkaan kentällä. Esimerkiksi 2-saumalyönti tarkoittaa kovaa vaakamailalyöntiä kakkoskopparia kohti. Kakkospesällä oleva pelaaja yrittää silloin kärkkyä.

Maski- ja kaaripeliä

Samalla pelataan myös maskipeliä, pelaajat yrittävät estää vahtia tai polttajaa näkemästä lyönnin lähtöä.

Sisävuorolla pelataan kaaripeliä. Pelaajat muodostavat kaaren lyöjän taakse. Kaaripelaajilla on tarkat tehtävät: yksi huutaa tietynlaisia vääriä, yksi auttaa etenijää, yksi kerää mailat ja yhdellä on tuulettajan eli kannustajan tehtävä.

– Ei ole enää se, että jokerit syövät makkaraa vaan se on tiimipelaamisen pohja. Jos kaaripelaaminen on huonoa, lukkari pääsee yleensä niskan päälle ja sisäpelistä tulee aika hankalaa, JoMan pelinjohtaja Petri Pennanen toteaa.