Germanwingsin tuhon tutkijat: Lentäjien mielenterveys tarkempaan syyniin, lääkärien vaitiolovelvollisuutta höllennettävä

Tutkijaryhmä julkaisi loppuraporttinsa liki vuosi sen jälkeen kun saksalainen perämies ohjasi Germanwingsin matkustajakoneen tahallaan maahan Ranskan Alpeilla.

Ulkomaat
Turmatutkijat keräävät koneen jäännöksä ja etsivät toista lentotallenninta 29. maaliskuuta.
Turmatutkijat keräävät koneen jäännöksiä ja etsivät toista lentotallenninta 29. maaliskuuta 2015.Yoan Valat / EPA

Lentoyhtiö Germanwingsin koneen maahansyöksyä selvittäneet onnettomuustutkijat suosittelevat lentäjien mielenterveyden perusteellisempaa seuraamista. Enemmän huomiota tulisi kiinnittää seurantaan etenkin, jos henkilöllä tiedetään olleen ongelmia, tutkijat katsovat.

Tutkijat peräävät myös uusia sääntöjä lentäjien terveystietojen raportointiin. Maailman terveysjärjestön WHO:n ja Euroopan komission pitäisi tutkijoiden mukaan laatia pelisäännöt, jolla velvoitettaisiin terveydenhuollon ammattilaiset ilmoittamaan viranomaisille turvallisuusuhkiksi arvioiduista lentäjän mielenterveysongelmista.

Selkeämpiä sääntöjä tarvitaan, jotta terveydenhuollon työntekijät osaavat arvioida, milloin vaitiolovelvollisuudesta voidaan luopua, raportti esittää.

Ranskan siviili-ilmailun turvallisuusviraston tutkijat julkaisivat loppuraporttinsa liki vuosi sen jälkeen kun Barcelonasta Düsseldorfiin matkalla ollut Germanwingsin matkustajakone syöksyi maahan Ranskan Alpeilla. Kaikki koneessa olleet 150 ihmistä saivat surmansa.

Ranskan syyttäjäviranomaisilla on meneillään maahansyöksystä erillinen tutkinta.

Raportti: Perämiehen teko oli tahallinen

Onnettomuustutkijat vahvistivat sunnuntaina aiemmat tiedot, joiden mukaan Germanwingsin perämies Andreas Lubitz ohjasi koneen tahallaan maahan. Lubitzin uskotaan lukinneen ohjaamon oven niin, ettei ohjaamosta poistunut koneen kapteeni enää päässyt sisään.

Raportin mukaan Lubitzissa oli alkanut näkyä merkkejä mahdollisesta psykoottisesta masennuksesta joulukuussa 2014. Lubitz oli käynyt tragediaa edeltävinä kuukausina useiden eri lääkärien vastaanotolla, ja kaksi viikkoa ennen tuhoa yksityislääkäri olisi halunnut lähettää hänet hoidettavaksi psykiatriseen sairaalaan.

Kukaan lääkäreistä ei ollut kuitenkaan ottanut yhteyttä ilmailuviranomaisiin eikä Lubitzin työnantajaan.

Ranskalaistutkijoiden mukaan tämä johtuu siitä, ettei saksalaisessa säännöstössä ole ollut selkeitä ohjeita siitä, millaisissa tilanteissa huoli yleisestä turvallisuudesta voi mennä vaitiolovelvollisuuden edelle. Siksi lääkärit eivät välttämättä uskalla välittää tietoa eteenpäin.

Sekä Germanwings että sen emoyhtiö Lufthansa ovat kiistäneet kaikki väärinkäytökset Lubitzin tapauksessa. Yhtiöt ovat vedonneet siihen, että Lubitz oli arvioitu työkuntoiseksi.

Lähteet: AP, AFP, Reuters