Huminaa, suhinaa ja pieniä maanjäristyksiä – sähkövirta tuo veistokseen uuden ja iskevän kulman

Sähkön hyödyntäminen veistotaiteessa saa yhä rohkeampia ja kokeellisimpia muotoja. Kuvataideakatemian sähköisen veistämisen kurssin lopputöissä sähkön avulla saadaan aikaan jopa pieniä maanjäristyksiä.

Felipe de Avila, etualalla Drift-teos. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Eteläisessä Helsingissä sijaitsevassa Kuvataideakatemian Exhibition Laboratory -näyttelytilassa on jännitteinen tunnelma, joka sähähtelee, säkenöi ja melkein kipunoikin. Näyttelyn liikkuvat, sähkövirtaa hyödyntävät veistokset ja installaatiot ovat valmistuneet oppilaitoksen kurssilla, joka on keskittynyt sähköiseen veistämiseen.

Kurssia on vetänyt jo muutaman vuoden ajan ranskalaistaustainen taiteilija Gregoire Rousseau, joka on erikoistunut elektroniseen taiteeseen. 

– Elämme maailmassa, jossa sähköenergiaa käytetään päivittäin valtavia määriä. On täysin luontevaa, että taiteilijat ottavat sähkön mukaan luovaan prosessiin, Rousseau toteaa.

Gregoire Rousseau Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Non Parallel Process -näyttelyn teoksissa on hyödynnetty muun muassa erilaisia sensoreita ja koodaamistakin.

– Sähköinen veistos ei välttämättä vaadi monimutkaista koodaamista, vaan sähköä voidaan hyödyntää myös hyvin brutaalissa ja alkukantaisessa muodossa, Rousseau kertoo.

Esimerkiksi Fatmir Mustafan Työtön-teoksen hehkuvat kirjaimet saa aikaan lämmitin.

Drift Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Öljytty kaupunki

Brasilialaisen Felipe de Avilan Drift-teoksen ympärillä tuoksuvat teollisuus ja koneet. Urbaanin kaupunkimaiseman pienoismalli löllyy paksun moottoriöljyn keskellä.

– Kyse on teoksesta, jonka kelluvat osat yrittävät löytää oikean asentonsa ja sijaintinsa pohjois-eteläsuunnassa, kuten kompassikin. Töissäni on hyvin voimakas geopoliittiinen lähestymistapa.

– Meillä on Brasiliassa sanonta, että etsin omaa pohjoistani, ja että pohjoiseni on kadoksissa. Tämän teoksen tarkoituksena on lihallistaa kyseinen sanonta, ja samalla kyseessä on nyky-yhteiskunnan vertauskuva, de Avila jatkaa.

Flora Bouteille teoksensa edessä Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Liikkuvien sanojen harmoniaa

Ranskan Toulousesta kotoisin olevan Flora Bouteillen DuringBeforeAfter sekoittaa toisiinsa runoja ja liikettä.

– Haastavinta tässä on ollut Arduino-ohjelmointikieli, jota teoksessa hyödynnetään. Koodaaminen ei tosin ole ollut kauhean vaikeaa, koska teoksen liikerata on varsin yksinkertainen eikä siinä ole variaatioita, Bouteille kertoo.

Bouteillen mukaan sähköisten veistosten tekemistä voi opiskella myös Ranskassa, mutta siellä suhtautuminen kyseiseen taiteenlajiin on erilaista.

– Suomessa ihmiset haluavat todella kokeilla tällaisten erikoisempien juttujen tekemistä, prosessi on hyvin suoraviivaista ja kaikkea uskalletaan tehdä. Ehkä Ranskassa ollaan tässä suhteessa konservatiivisempia kuin Suomessa, Bouteille pohtii.

Shaking the Body -teosta Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Pienen pieniä maanjäristyksiä

Madridista kotoisin olevan Inma Herreran Shaking the Body -teos hakee inspiraariota amerikkalaisen psykoterapeutin Alexander Lowenin bioenergiaan nojaavista teorioista. Kun teoksen päälle astuu, se ryhtyy synnyttämään pieniä maanjäristyksiä, ja sen päällä olevat keinotekoiset kivet lähtevät liikkeelle. Teoksen ideana on, että ihminen pääsee osaksi maanpinnan toimintoja.

Shaking the Body on sekoitus erilaisia tekniikoita. Siinä on käytetty koodaamista, sähköä ja kaiutinsysteemiä, joka saa aikaa maanjäristysmäisen värähtelyn, Herrera tarkentaa.

Inma Herrera Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Herreran mukaan sähkö mahdollistaa etenkin interaktiivisen taiteen tekemisen.

– Minulle on tärkeää, että katsoja saa jonkinlaisen tuntuman taideteokseen. On myös hienoa, että katsoja pystyy osallistumaan teokseen ja jopa muuttamaan sen muotoa, kuten Shaking the Bodyssa.

8-step sequencer for hurdy-gurdy Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Non Parallel Process -näyttelyn veistoksiin liittyy myös railakasta huumoria ja katsojan huijaamistakin. Timo Viialaisen _8-step sequencer fo hurdy -gurdy _-teoksessa hyödynnetään keskiajalta peräisin olevan soittimen äänimaailmaa.

Yassine Khaledin The Game Between -teos taas koostuu nurkkaan heitetyistä mustista muovisäkeistä, joista yksi liikkuu. Ja miukuu ja maukuu sydäntäsärkevästi.

Kissaparka!

Felix Lundbergin Lava Flow -teosta Kuva: Jussi Mankkinen / Yle