1. yle.fi
  2. Uutiset

Porin satama toivoo hartaasti rataosuuden sähköistämistä

Junaradan sähköistäminen loppui aikoinaan Porin rautatieasemalle. Satamaan suuntautuva ja sieltä lähtevä raideliikenne tapahtuu dieselvetureilla. Porin satamajohtaja Sari Virtanen pitää rataosuuden sähköistämistä välttämättömänä sataman kilpailukyvyn kannalta.

Kotimaan uutiset
Porin satama
Yle / Jari Pelkonen

Porin Mäntyluodon ja Tahkoluodon satamiin johtava rautatie on isossa osassa Porin satamien maaliikennekuljetuksissa. Rataa ei ole sähköistetty, joten rataosuudella liikkuva tavara kuljetetaan dieselvetureilla.

– Tämä dieselkalusto on verotuksellisesti raskaampaa, mikä vaikuttaa rataosuutta käyttävien teollisuusyritysten kilpailykykyyn, sanoo Porin satamajohtaja Sari Virtanen.

Myös sataman kilpailukyvylle rataosuuden nykyaikaistaminen olisi tärkeää. Virtanen vertaa Porin satamaa Rauman satamaan, jonne menevä rataosuus on sähköistetty.

– Esimerkiksi Vuosaaresta lähtevän kontin kohdalla häviämme Raumaan verrattuna 60 euroa joka kerta. Jos otetaan suhdeluvuksi se, että kontin rahti täältä Singaporeen on tuhat dollaria, niin 60 euroa tässä summassa on aika paljon.

Sähköistäminen vaatisi yli viisi miljoonaa euroa

Porin satamajohtaja Sari Virtanen kertoo, että satama on satsannut paljon satama-alueen sisällä olevien rataosuuksien korjaamiseen.

– Olen kuullut, että Porin rautatieaseman ja sataman välisen rataosuuden sähköostäminen maksaisi noin 5,5 miljoonaa euroa. Mistään todella massiivisesta summasta ei siis ole kysymys.

Rataosuuden sähköistäminen on liikenneviraston alainen asia. Virtanen ymmärtää hyvin, että liikennevirastolla on useita kohteita, jotka vaativat investointeja.

– Liikennevirastolla on ihan hirveästi kohteita, jotka huutavat rahaa. Mutta peräänkuulutan edelleen Porin sataman kilpailukyvyn vaatimuksia. Meidän sekä alueen teollisuusyritysten pitää olla tässä lujana äänitorvena, että toivomuksemme kuultaisiin.

Lue seuraavaksi