Suomalaisesta vaatesuunnittelusta nousemassa kansainvälinen ilmiö

Aalto-yliopiston nuoret suunnittelijat ovat vuosi toisensa perään pärjänneet kansainvälisissä kilpailuissa. Helmikuussa Italian Vogue listasi maailman kiinnostavimpien nuorten merkkien listalle neljä suomalaista.

Kotimaa
Aamu-tv:ssä suomalaisen muodin menestyksestä keskustelivat suunnittelijat Irene Kostas ja Rolf Ekroth.
Aalto-yliopiston nuoret suunnittelijat pärjäävät vuosi toisensa perään kansainvälisissä kilpailuissa. Italian Vogue listasi maailman kiinnostavimpien nuorten merkkien listalle neljä suomalaista. Aamu-tv:ssä suomalaisen muodin menestyksestä keskustelivat suunnittelijat Irene Kostas ja Rolf Ekroth.

Yksi listalle yltäneistä on vaatesuunnittelija Irene Kostasin luoma Onar eli muinaiseksi kreikaksi unelma. Kostas sanoo Suomen ohuen historian muotisuunnittelussa olevan myös suuri mahdollisuus.

– Suomessa ei ole muodissa historiaa ja se edesauttaa nuoria suunnittelijoita luomaan vahvan oman identiteetin, kun ei ole muotihistorian taakkaa, Kostas sanoo.

– Myös asema idän ja lännen välissä on mielenkiintoinen, kun skandinaavinen ja slaavinen maailma kohtaavat.

Uutta vauhtia kivijalkamyymälästä

Nuoret suunnittelijat ovat avanneet rohkeasti lippulaivaliikkeitä Helsinkiin. Vielä muutama vuosi sitten monet vannoivat vain nettikaupan nimiin.

– Liike tukee online-konseptia, koska sen kautta pääsee tutustumaan koko mallistoon ja brändin maailmaan kokonaisvaltaisesti, Kostas perustelee myymälän avaamista.

Onarille liikkeen perustaminen Helsinkiin on suurin panostus kotimaassa. Jälleenmyyntiä on myös Kiinassa, Hong Kongissa, Iso-Britanniassa ja USAssa.

Muotialalle ei ole yhtä oikeaa tietä

Suomalaisen muodin kirkkaimpiin lupauksiiin kuuluu myös Vuoden nuori suunnittelija, ranskalaisen Hyéres -muotikilpailuun finaaliin valittu Rolf Ekroth.

– Tällä hetkellä parantelen mallistoa ja ompelen uusia juttuja. Teen kaikkeni siihen että sen voisi voittaa, Ekroth sanoo.

– Mun vaatteet on urheiluvaikutteista katumuotia pienellä modernilla otteella.

Kostas ja Ekroth ovat samaa mietä, että muotialalle ei ole yhtä oikeaa tietä.

– Olen pitkälle itseoppinut eli käsityöläisyys ja vaatteen valmistus tulee perheeltä, Kostas sanoo

– Koulutus on yksi tapa lähestyä, mutta aika monet vaatesuunnittelijat omaavat muunkin taustan, Ekroth vahvistaa.

Rahoitusta muotiallale on vaikea saada

Nuoret tulokkaat joutuvat usein aloittamaan omalla pankkilainalla. Rahoituksen saaminen, kansainväliset verkostot ja alan kaupallisen osaamisen puute nähdään suurimpana kompastuskivenä.

– Muoti on sijoituskohteena vaativa, koska se vaatii aluksi paljon pääomaa ja pitää olla pitkäjänteinen, Kostas sanoo.

– Ruotsissa ja Tanskassa tunnetusti on jo menestystarinoita.

Kostasin mielestä tärkeintä on löytää oikeat yhteistyökumppanit, joiita on mahdollista tavata esimerkiksi kansainvälisillä messuilla.

– Muotiviikoilla pitää olla läsnä.

Suomi on ehkä monille tunnetumpi arkkitehtuurin, designin ja teknologian maana.