Pääsiäismunien maalaus on naisten työtä – värikkäät munat ovat tuoneet onnea taloon ja navettaan

Munia on perinteisesti maalattu palmusunnuntain jälkeisellä viikolla koko seuraavan vuoden tarpeisiin. Valamon luostarissa perehdytään parhaillaan maalausperinteen saloihin ukrainalaisesta pisanka-kuvioinnista hesseniläiseen nuppineulatekniikkaan.

kulttuuri
Maalattuja pääsiäismunia pöydällä.
Valamon luostarissa Heinävedellä perehdytään vanhojen perinteiden mukaiseen munanmaalaukseen.

Lähestyvän pääsiäisen yksi varmoista merkeistä on se, että Valamon opiston luokkatila on muuttunut askartelupajaksi. Luokassa on kymmenkunta naista, jotka maalaavat keskittyneesti pääsiäismunia.

Kyseessä on yksi Valamon luostarin suosituimmista kursseista, mutta miehiä näillä kursseilla on ollut viidentoista vuoden aikana vain kaksi. Kurssin opettajan Mari Äyräväisen mukaan kyseessä on muutenkin nimenomaan naisten juttu.

– Naiset ovat palmusunnuntain jälkeisellä viikolla perinteisesti maalanneet munat seuraavan vuoden tarpeisiin.

Maalattuja pääsiäismunia on annettu esimerkiksi papille ja sukulaisille, ja onpa niitä Äyräväisen tietojen mukaan laitettu vainajan kanssa jopa hautaan.

– Munia on laitettu myös taloihin ja navettaan tuomaan onnea ja suojaamaan karjaa, hän kertoo.

Maalaus mehiläisvahalla, väri uittamalla

Maalattava muna on tyhjennetty ja puhdistettu kanan- tai ankanmuna, johon kuvio tehdään sulalla mehiläisvahalla. Mehiläisvaha sulatetaan lusikassa, jota lämmittää tuikkukynttilä.

Vaha laitetaan munan pinnalle nuppineulalla, vanhanaikaisella tasaterämustekynällä tai sulkaleimasimella. Väri ei tartu vahapintaan ja pääsiäismunaa uitetaan eri väriliemissä aina tarpeen mukaan.

– Yleensä neljä väriä riittää, mutta niitä voi laittaa enemmänkin. Neljällä värillä saa kuitenkin jo todella hienoja, Äyräväinen selittää.

"Koukuttavaa ja meditatiivista"

Kurssilaiset opettelevat maalaamaan ukrainalaista pisanka-kuviointia, hesseniläistä nuppineulatekniikkaa ja sorbialaista sulkatekniikkaa.

Yksi kurssilaisista on juvalainen Marjatta Seitsonen, joka on käynyt opiston maalauskursseilla jo monen vuoden ajan.

– Jos tykkää pikkuisesta näpertelystä, niin tämä kyllä koukuttaa, hän hymyilee.

Koukuttavuuden ohella kyse on myös rauhoittumisesta.

– Näiden tekeminen on meditatiivista hommaa.

Välillä sattuu myös vahinkoja, kuten kurssille ensi kertaa Haapavedeltä tulleelle Sini Riihiaholle. Häneltä meni kananmuna rikki jo tyhjennysvaiheessa ja toinen maalaustyön alkaessa.

– Ei tämä kuitenkaan niin vaikealta tunnu, kuin mitä etukäteen pelkäsin, hän nauraa.

Jokaisella kuviolla oma merkityksensä

Perinteinen maalattu pääsiäismuna on ollut punainen, mutta monilla pääsiäismunien kuvioilla on oma perinteinen merkityksensä. Mehiläinen esimerkiksi kuvaa ahkeruutta, kala Kristusta ja lintu uudelleensyntymistä.

Kurssin opettajan Mari Äyräväisen mukaan osa symboleista on jo ajalta ennen kristinuskoa.

– Esimerkiksi Ukrainassa ollaan todella tarkkoja, että maalataan juuri oikeita ja kunkin alueen omia traditionaalisia kuvioita. Täällä Suomessa saa kuitenkin maalata vapaasti.