Suomen paras keskusta löytyi Tampereelta – Hämeenkadun kulkijat empivät

Tampereen keskusta palkittiin Suomen parhaana. Palkintoperusteluissa korostettiin esimerkiksi kaupungin ytimeen suuntautunutta loistavaa kokonaissuunnittelua. Tamperelaisissa palkinto herätti tuoreeltaan hämmennystä.

Kotimaa
Iso viherruukku Hämeenkadun reunalla.
Petri Aaltonen / Yle

Tampereen keskeisintä reittiä Hämeenkatua on pyritty viime vuosina uudistamaan ja elävöittämään monella tapaa. Kehitystyö on painottunut kadun itäpäähän.

Parhaillaan menossa on kokeilu, joka kieltää yksityisautoilun Hämeensillan ja rautatieaseman välillä. Moottoreilla siellä huristavat vain linja-autot sekä taksit. Kävelijöitä ja pyöräilijöitä Hämeenkadulla liikkumiseen innostavat leveät jalkakäytävät sekä punaiset jättimäiset kukkaruukut ja vihreät puistonpenkit.

Tiistaina Tampereen kaupunki ja Tampere Tunnetuksi -yhdistys pokkasivat vuoden 2016 Keskustapalkinnon kaupunkikeskustan onnistuneista uudistuksistaan. Palkinnon myönsi valtakunnallinen Elävät kaupunkikeskustat -yhdistys. Palkintoperusteluissa korostettiin esimerkiksi kaupungin ytimeen suuntautunutta loistavaa kokonaissuunnittelua.

Ilveksen värit puistonpenkeissä miellyttävät silmää

Aivan jokaista Hämeenkadun tallaajaa kadun elävöittämistoimet eivät innosta. Esko Järvenpää pitää Hämeenkatua ja keskustaa kaupungin kruununa, mutta vain Tammerkosken länsipuolen osalta. Elävöittämistoimet eivät iske Eskoon ensinkään. Tosin hän epäilee vian olevan katsojan silmissä. Kiitosta häneltä saa tosin puistonpenkkien vihreä väri.

Katugallup Tampereen hämeenkadulla.
Esko JärvenpääVille Hakonen / Yle

– Näin Ilveksen miehenä voi todeta, että värihän on mitä parhain, Esko Järvenpää nauraa.

Hämeenkadun itäosan muuttaminen yksinomaan joukkoliikennekaduksi ei sen sijaan saa Järvenpäältä suitsutusta. Hän uskoo monen kauppiaan olevan kanssaan yhtä mieltä. Lisäksi Eskon mieltä rassaa autoilun vaikeutuminen kadun keskiosan kohdilla.

Punaiset jättiruukut eivät ole ilo silmälle

Anne-Maria Lehtonen sen sijaan peukuttaa joukkoliikennekadun osalta. Hänen iloitsee esimerkiksi siitä, että nyt kadun voi ylittää paljon vaivattomammin kuin aiemmin. Tähän Anne-Marian ilon aiheet Hämeenkadun itäpään osalta tosin jäävät. Hänen mielestään kadun elävöittämisyritykset eivät ole kauniita vaan ne näyttävät keinotekoisilta.

Katugallup Tampereen hämeenkadulla.
Anne-Maria LehtonenVille Hakonen / Yle

Erityisesti hänen silmiinsä pistävät jättimäiset punaiset ruukut, jotka ovat naisen mielestä hirvittävän näköisiä. Anne-Maria toteaa penkkien menettelevän, mutta hän pohtiii, kuka niillä mahtaa edes kesäisin istua. Itse hän istuisi puistonpenkeillä mieluummin puistoissa.

Elävä katu kaipaisi lisää tapahtumia

Tiia Peltonen yllättyi kuullessaan Tampereen keskustan saamasta palkinnosta, koska hänen korviinsa on kuulunut esimerkiksi juuri Hämeenkadun itäpään kokeilusta niin paljon huonoa palautetta. Itse hän olisi odottanut jo viime kesäksi kadun uudistetulle pätkälle enemmän tapahtumia. Nyt ne keskittyvät hänen mielestään etupäässä torille. Tiia Peltosen mielestä kadun elävöittämiseen ei riitä yksin penkit ja kukkaistutukset.

Katugallup Tampereen hämeenkadulla.
Tiia PeltonenVille Hakonen / Yle

Peltosen kaipaamat aktiviteetit kadulle olisivat esimerkiksi pop-up – kahvilat tai kirpputorit ja hän näkee, että kadulla voisi olla myös joitakuita pelejä. Hän soisi Hämeenkadun olevan yksinomaan kävely- ja pyöräilykatu. Tällä hetkellä kadulla on vielä liikaa liikenteen räminää ja kolinaa sekä pakokaasuja. Sen sijaan hiljaisesti sähköllä kulkeva raitiotie sopisi Tiia Peltosen mielestä hyvin katukuvaan.

– Kaikkein parasta olisi, jos ratikka kulkisi vielä tuulienergialla tai siihen tarvittava sähkö saataisiin vieressä virtaavasta Tammerkoskesta. Se olisi hieno esimerkki muille kaupungeille, Peltonen unelmoi.