Pankkikortti on pian Musta Pekka kaupunkibusseissa

Muutoksen tuulet ravistelevat bussimatkojen maksamista. Kun magneettijuovaisen pankkikortin käyttö loppuu kevään aikana, bussimatkaa ei aina pystykään maksamaan pankkikortilla. Varsinkin satunnaisesti bussilla matkustavan on syytä varata taskunsa pohjalle tarpeeksi käteistä.

pankkikortit
Kuljettaja rahastaa bussimatkustajaa
Monessa paikassa käteisen käytöstä on pyritty eroon. Bussissa käteistä kuitenkin käytetään, kertoo Vekka Liikenteen linja-autonkuljettaja Marianne Salminen.

Linja-automatkojen maksaminen elää tällä hetkellä vahvaa murroskautta. Käteisen ja pankkikortin lisäksi käytössä on erilaisia matkakortteja ja netti- ja mobiililippuja, mutta kännykkämaksaminen odottaa vielä tuloaan. Yhden muutoksen maksamiseen tuo se, että magneettijuovaisen pankkikortin käyttö poistuu tai on jo poistunut osassa kaupunkeja.

Hämeenlinnassa pankki- ja luottokortit eivät kelpaa maksuvälineenä enää maaliskuun jälkeen, kun kaupunki- ja seutubusseihin ei hankita online-laitteita. Liikennöitsijöitä ei velvoitettu hankkimaan niitä, sanoo Hämeenlinnan joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio.

– Euromaksualue SEPA:n päätöksellä jatkossa ei enää tueta magneettiraitamaksamista, eikä meillä ole busseissa online-yhteyksiä, jotta sirukorteilla pystyttäisiin maksamaan. Bussiyhtiöitä ei velvoitettu hankkimaan laitteita, koska pankkikorttimaksaminen on sen verran vähäistä.

Vaikka muualla suositaan pankkikorttia ja käteisen käytöstä on pyritty eroon, linja-autoliikenne kulkee osittain vastavirtaan.

– Tietysti me ensisijaisesti toivomme, että ihmiset maksaisivat matkakortilla, koska se on nopein tapa maksaa. Toinen tapa maksaa on käteinen, sanoo Kaartokallio.

Vastedes matkakorttiakaan ei voi ladata bussissa käyttämällä pankkikorttia, vaan se tulee tehdä latauspisteessä tai nettipankissa.

Maksutavat murrosvaiheessa

Pekolan Liikenteen järjestelmäasiantuntija Arja Pekola ei halua sitoutua laitetoimittajien tarjoamiin monivuotisiin sopimuksiin.

– Markkinoilla on paljon laitteiden tarjoajia. Tällä hetkellä maksujärjestelmät ovat muuttumassa niin paljon ja niissä pitäisi sitoutua kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi. Niissä on aika korkeat kustannukset, kun kiinteän kuukausimaksun lisäksi jokaisesta maksutapahtumasta menee prosenttipohjainen osuus.

Pekolan Liikenteen toimitusjohtaja Risto Pekola laskee, että online-laitteen kuukausikustannukset yhtä autoa kohden ovat 50-100 euroa. Siksi niitä ei hankinta kaupunki- ja seutuliikenteen autoihin. Pikavuoroautoihin laitteet sen sijaan tulevat eli niissä pankkikorttikin kelpaa maksuvälineenä.

Nettilippuja ja Waltti-korttia

Bussimatkustamiseen on kehitetty ja kehitteillä omia maksutapoja. Arja Pekola toivoo, että mahdollisimman moni käyttäisi nettilippua tai Matkahuollon kehittämiä maksutapoja.

– Tässä odotellaan koko ajan uusia maksutapoja, tuleeko esimerkiksi lompakkomaksaminen, kännykkämaksaminen tai muita vastaavia maksutapoja. Uusia tekniikoita seurataan ja tutkitaan paraikaa.

Osassa kaupunkeja on jo käytössä Waltti-kortti. Hämeenlinnaan Waltti-kortti tulee syksyllä. Joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio toivoo, että siihen mennessä kortin lastentaudit on saatu korjattua.

– Silloin tulee myös mahdollisuus ostaa ja ladata kortti netistä. Sen toivotaan vähentävän käteisen käyttöä busseissa.