Puhelinmyyjä Sakari löysi toimivan taikasanan: "Sanon moikkamoi ja asiakkaat alkavat hymyillä"

Sakari Hassan uskoo, että hänen vahvuutensa puhelinmyyjän työssä on tervehdys. Jopa äänensävy voi ratkaista, jatkuuko puhelu vai ei.

Kotimaa
Puhelinmyyjä työssään.
Toni Pitkänen / Yle

Puhelinmyyjänä toimiva Sakari Hassan viihtyy työssään.

– Olen luonteeltani muutenkin kova juttumies. Tykkään puhua ja olen sosiaalinen ihminen, Hassan kertoo.

Mies on myynyt noin vuoden ajan puhelin- ja nettiliittymiä Kouvolassa sijaitsevassa yrityksessä. Hän uskoo, että pärjää työssä hyvin paljolti kilpailuhenkisyytensä ansiosta.

– Olen hyvä myyjä. Minut erottaa muista oma halu tehdä tulosta tai olla parempi kuin toinen, vähän samalla tavalla kuin urheilussa.

Olen hyvä myyjä.

Sakari Hassan

Omalla tyylillä

Puhelinmyyjälle paiskataan usein luuri korvaan heti, kun asiakas ymmärtää kuka soittaa. Hassanin mukaan paras myyntikikka onkin tervehdys. Asiakas on saatava koukkuun välittömästi.

– Oma tervehdykseni on moikkamoi. Usein saan hymyileviä vastauksia, tai naurahduksen. Pitää olla ytimekäs ja erottuva. Jos tulee heti hyvä fiilis, jaksaa kuunnella seuraavankin lauseen.

Karmeimpana myyntikeinona Hassan pitää paperista luettua puhetta. Hän sanoo, että puhelun aikana on osattava improvisoida.

– Pitää vetää omalla tyylillä. Ihmiset vastaavat puhelimeen erilaisissa tilanteissa. Joku ajaa traktoria pellolla ja joku on koulussa oppitunnilla. Se, miten kenellekin puhun, vaihtelee hyvin paljon.

Älä valehtele vaan sano ei

Työssä auttaa myös koulutus. Hassan kertoo lukeneensa paljon siitä, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja käyttää niitä hyväkseen.

– Jos asiakas vähänkin osoittaa kiinnostusta ja vaikkapa kyselee asiasta lisää, argumentoin asian niin hyvin että kauppa syntyy.

Tyypillinen valhe on, että en voi puhua kun ajan autoa. Silti sen auton kuljettaja on vastannut puhelimeen.

Sakari Hassan

Mies on sitä mieltä, että asiakkaan ei-vastausta on kunnioitettava.

– Jos huomaan, ettei asiakkaalla ole tarvetta uudelle liittymälle, en myy väkisin.

Oma lukunsa ovat kuitenkin valehtelevat asiakkaat. Hassanin mukaan siitä jää helposti kiinni. Hänen mielestään asiakkaan olisi parempi sanoa suora ei.

– Tyypillinen valhe on, että en voi puhua kun ajan autoa. Silti sen auton kuljettaja on vastannut puhelimeen. Usein vedotaan myös kiireeseen.