Sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuelle palkinto – ainutlaatuinen toimintamalli Suomessa

Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäyntiä tukeva SISUKAS-tukimalli on saanut kansallisen sosiaalialan Hyvä käytäntö -palkinnon. Lastensuojelujärjestö Pesäpuu on kokeillut SISUKAS-tukimallia Keski-Suomessa kolmen vuoden ajan.

Kotimaa
Alakoululainen kirjoittaa pulpetissaan vihkoon.
Sini Salmirinne / Yle

Tutkimusten mukaan sijoitetuilla lapsilla ilmenee normaalia huomattavasti enemmän vaikeuksia koulunkäynnissä. SISUKAS-mallissa uutta on, että tuki kohdistuu ennaltaehkäisevästi riskilapsiin.

Kehittämispäällikkö Christina Välivaaran mukaan toimintamalli on ainutlaatuinen Suomessa, koska se tuo sijoitettujen lasten koulunkäynnin tukee järjestelmällisyyttä.

– Tulokset ovat hirmuisen lupaavia: lasten oppimistulokset ovat parantuneet lukemisessa ja matematiikassa yleisillä, luotettavilla mittareilla mitattuina.

Välivaaran mukaan SISUKAS-malli tiivistää moniammatillisen verkoston yhteistyötä lapsen lähellä, mutta se tekee myös sosiaalityöntekijän, psykologin ja erityisopettajan voimin kartoituksen lapsen vahvuuksista ja tuen tarpeesta. Sen jälkeen voidaan tehdä suunnitelma, miten lapsen koulunkäyntiä tuetaan.

Vaikka malli sinäsnä antaa jokaiselle sijoitetulle lapselle kahden vuoden tukijakson, tehtävä ei pääsy siihen: lapselle saadaan oman oppilashuollon verkostoon yläkoulun loppuun saakka, sillä myös lapsen edistymistä ja tuen vaikuttavuutta tarkastellaan.

Menetelmän käytön laajentaminen muualle Suomeen ja ulkomaille on suunnitelmissa.

Yhdeksättä kertaa jaettavan Hyvä käytäntö -palkinnon myöntää Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia.