1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. moottoriurheilu

Oulu Zone viimein starttiviivalla - luvassa moottoriurheilua ja huippututkimusta

Iinatin moottoriurheilukeskuksen korvaajaksi rakennettu OuluZone Kiimingissä pääsee täyteen vauhtiin nyt, kun KHO on hylännyt käynnistysvaihetta lykänneet ympäristövalitukset. Moottoriurheilun lisäksi OuluZonesta on kehittymässä ajoneuvotekniikkaan keskittyvä huipputeknologian testausympäristö.

moottoriurheilu
OuluZonessa on käynnistynyt Snow Cross -harjoittelu.
OuluZonessa on käynnistynyt Snow Cross -harjoittelu.Marko Siekkinen / Yle

Viimeisetkin esteet OuluZonen täysimittakaavaiseksi käynnistymiseksi ovat poistuneet. Korkein hallinto-oikeus on hylännyt alueen ympäristöluvista tehdyt valitukset, joiden johdosta aluetta on voinut käyttää vain rajoitetusti.

Alueella on toistaiseksi järjestetty jokamiesluokan kilpa-ajoja ja ajettu motocrossia, vaikka rata ei vielä olekaan täysin SM-tasoinen.

Valitukset estivät karting-junioreiden harrastamista täällä Oulussa. Mutta eilisiä on turha muistella. Nyt on katse tulevaisuudessa ja aluetta kehitetään

Jarmo Pekkala

Ensimmäisenä uutena lajina OuluZonessa käynnistyy snowcross. Kun lumet sulavat, vapun tienoilla paikalle saapuvat karting-leiriläiset. Lajin oululaiset harrastajamäärät pääsivätkin jo notkahtamaan, kun lähin rata oli Ruukissa asti, kertoo OuluZonen ratamestari Jarmo Pekkala.

– Valitukset estivät karting-junioreiden harrastamista täällä Oulussa. OuluZonessa kulut pyörivät, mutta tuloja ei juuri ollut. Mutta eilisiä on turha muistella. Nyt on katse tulevaisuudessa ja aluetta kehitetään, Pekkala pohtii.

Seuraavana vuorossa iso kilpa-autorata

280 hehtaaria laajan moottoriurheilukeskuksen rakentamiseen on käytetty oululaisten veronmaksajien rahaa noin kolme miljoonaa euroa.

Alueella on myös maankäyttövaraus ampumaurheilu- ja harrasteilmailukeskukselle, jotka myös tulevaisuudessa toivottavasti toteutuvat.

Jenna Simula

OuluZone korvaa Iinatin moottoriurheilukeskuksen, joka suljettiin lopullisesti viime vuonna. Kaikkiin rata-autokisoihin kelpaavaan pitkään kilparataan eivät rahat toistaiseksi ole riittäneet. Varainhankinta kolmen miljoonan rataan on käynnistymässä, Jarmo Pekkala kertoo.

Isolla 3,3 kilometrisellä moottoriradalla on jo rakennuslupa. Sen ympäristöluvitus lähtee nyt liikkeelle, kertoo ympäristölupia myöntävän Oulun seudun ympäristötoimi liikelaitoksen johtokunnan puheenjohtaja Jenna Simula (ps.).

– Alueella on myös maankäyttövaraus ampumaurheilu- ja harrasteilmailukeskukselle, jotka myös tulevaisuudessa toivottavasti toteutuvat, Simula sanoo.

OuluZonesta myös tutkimus- ja testauskeskus

Myös Oulun yliopisto ja ammattikorkeakoulu aloittelevat OuluZonen monipuolista käyttöä.

Erikoislujasta teräksestä syntyvää N-ryhmän ralliautoa kehitetään ja testataan Oulun ammattikorkeakoulun vetämässä ULTRA-hankkeessa. ULTRA-projektissa on mukana samaa OAMK:n autolaboratorion henkilökuntaa, joka on osallistunut 'maailman nopeimman', Team Forcen, moottoripyörän kehittämiseen.

– Tämä on toistaiseksi vaativin yhteisprojekti Oulun yliopiston kanssa. Painopiste ULTRA-projektissa on järjestelmätason suunnitteluosaamisen kehittämisessä Ouluun, kertoo konetekniikan lehtori Jukka Säkkinen OAMK:sta.

Projektin aikana kerätään langattomasti tietoa erilaisten antureiden avulla muun muassa erikoisteräksen rakennelujuudesta ja kuljettajan ajotavan voimavaikutuksista rakenteisiin.

Autonomisten maanrakennuskoneiden ja autojen testausta

OuluZonea käytetään myös Oulun yliopiston arktisena testausympäristönä, joka liittyy autonomisten, eli ilman kuljettajaa toimivien työkoneiden ja ajoneuvojen kehitystyöhön.

OuluZone Automation Center kehittyy lähivuosina voimakkaasti tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutuskeskuksena. Aluetta hyödyntää innovaatioallianssi, johon kytkeytyvät Oulun yliopisto, OAMK, OSEKK, VTT, SYKE, Technopolis ja BusinessOulu.

GNSS-paikannuksen avulla pyritään jopa senttitarkkuuteen automaattisten työkoneiden ja ajoneuvojen toiminnassa.

Rauno Heikkilä

– Alueella on jo tarkan satelliittipaikannuksen kalibrointiympäristö. Eri standardeihin nojautuvan GNSS-paikannuksen avulla pyritään työvaiheesta riippuen jopa vain senttitarkkuuteen automaattisten työkoneiden ja ajoneuvojen toiminnassa, kertoo professori Rauno Heikkilä Oulun yliopistosta.

– Ensimmäisissä työpajatapahtumissa OuluZonen soveltuvuudesta tutkimus- ja tuotekehitykseen on saatu hyviä kokemuksia, Heikkilä toteaa.

Lue seuraavaksi