Suomalaisyritys tuo markkinoille sähköistetyt tax free -palvelut – malli kiinnostaa myös ulkomailla

Palvelun myötä yrittäjien toimistotyöt helpottuvat, kun kuittien arkistointi siirtyy sähköiseksi ja myös leimaväärennösten mahdollisuus poistuu. Malli tuodaan ensin Kaakkois-Suomeen ja vielä tämän vuoden aikana koko maahan.

talous
E-Taxfree laite
Kare Lehtonen/Yle

E-tax free -palvelussa paperien ja kuittien pyöritys muuttuu sähköiseksi ja ostotapahtuma sekä rahojen palautus nopeutuvat. Suomalaisyrityksen markkinoille tuomalla mallilla on ollut kysyntää yritysten keskuudessa.

– Meille tarjottiin tällaista mahdollisuutta. Nähtiin se viisaana ja otettiin käyttöön, sanoo Atma Traden varatoimitusjohtaja Dita Kaarna.

Yritys ei epäröinyt mukaan lähtemistä.

– Tykkäsimme heti ideasta ja olemme jo ajatelleet, miksi kukaan ei ole tarjonnut aikaisemmin vastaavaa palvelua, Kaarna sanoo.

Palvelun saaminen markkinoille on vaatinut suomalaisyritykseltä vuosien työtä. Malli helpottaa myös ulkomaisen ostosmatkailijan arkea.

– Jos ajatellaan matkailijan kannalta, niin erilaiset paperidokumentit ja sekit vähenevät tai poistuvat meidän palvelussamme kokonaan ja se helpottaa matkailijan elämää, E-tax free Nordicin johtaja Jaakko Syrjänen kertoo.

– Malli on sähköinen kokonaisuus, jossa matkailija pystyy hoitamaan myyntihetkellä asiat täysin sähköisesti ilman, että tarvitsee täyttää mitään papereita. Samoin rajanylityksessä olevat muodollisuudet sähköistyvät ja rahan nosto tax freena yksinkertaistuu, ja kun palataan kauppaan hakemaan rahaa, niin myös se on yksinkertaista ja nopeaa, E-tax free Nordicin johtaja Jaakko Syrjänen sanoo.

Kosketusnäyttö vauhdittaa ostotapahtumaa

Malli on herättänyt kiinnostusta myös ulkomailla.

– Tämä e-tax free on maailman sähköisin järjestelmä ja nimenomaan niin, että tähän on yhdistetty invoice-kauppa, joka on erikoispiirre Suomen matkailijamyynnissä. Olemme kyllä ihan edelläkävijä maailmassa tässä asiassa, Syrjänen sanoo.

Mallissa kauppojen kassoille tuodaan kosketusnäyttölaite, jonka avulla asiakas tunnistautuu.

– Se on pieni kosketusnäyttölaite, jossa on digitaalinen passinlukija ja viivakoodinlukija, joilla pystytään hoitamaan tämä koko prosessi. Laite vie kassalla hirveän vähän tilaa ja käytännössä muutamalla tiedonsyötöllä voidaan sähköistää koko prosessi, Syrjänen kiteyttää tekniikan.

Sähköinen järjestelmä myös estää leimaväärennösten tai muun väärinkäytön.

– Kun ollaan digitaalisessa maailmassa, se poissulkee leimaväärennökset tai prosessin väärinkäytöt. Se mahdollistaa paljon uusia asioita: meillä on tulevaisuudessa mahdollisuus tehdä etävalvontaa, jossa hoidetaan tiettyjä maastaviennin proseduureja etänä, Syrjänen kertoo.

Myös toimistotyö nopeutuu

Uusi menetelmä nopeuttaa paitsi asiakkaiden ostosreissuja myös yritysten päivittäistä työtä.

– Tapahtumia on helpompi seurata, ei tule palautuskuitteja eikä tarvitse säilyttää niitä, koska kaikki tiedot muuttuvat sähköisiksi, Atma Traden Kaarna listaa palvelun etuja.

Yritys aikoo ottaa sähköiset e-tax free -päätteet käyttöön jokaisella kassallaan. Yrityksen henkilökunnalle on jo pidetty laitteen käyttöön liittyvä lyhyt koulutus.

– Laite näyttää olevan todella helppokäyttöinen, Kaarna sanoo.

Toiminta käynnistetään ensimmäiseksi Lappeenrannan alueen kaupoista ja Nuijamaan raja-asemalta, laajennamme kesällä Vaalimaalle ja Imatralle ja pääkaupunkiseutu tulee heti alkukesästä samoin kuin Helsinki-Vantaan lentoasema. Tämän vuoden aikana tarjoamme koko Suomeen tämän palvelun.

Syrjäsen mukaan malli tuo säästöjä pitkällä aikavälillä.

– Kauppiaalle palvelun käyttöönotto ei maksa mitään ja tarjoamme infrastruktuurin veloituksetta.

– Me pystymme tarjoamaan matkailijoille Suomessa sellaista, jota muualta ei vielä saa ja, joka ehkä sitten lisää myös Suomen kilpailukykyä kilpailla matkailijoista Viroa tai muita naapurimaita vastaan, Syrjänen toteaa.