Rikkihappo-onnettomuus tapahtui tärkeällä pohjavesialueella – juomavedet turvassa

Valtatien pohjavesisuojaukset pääsivät tositoimiin. Rikkihappo-onnettomuus tapahtui tärkeällä pohjavesialueella, mutta vesiensuojelupäällikön mukaan pohjavedet ovat turvassa.

pohjavesi
Rikkihappoa kuljettaneesta rekasta valui 10 litraa happoa maahan.
Heikki Kiseleff/ Yle

Rikkihappoa kuljettanut säiliöauto törmäsi puuhun pari kilometriä Lahden keskustasta keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Maahan valui noin kymmenen litraa rikkihappoa onnettomuudessa.

Onnettomuuspaikka sijaitsee 1. luokan pohjavesialueella ja alue on tärkeä pohjavesien muodostumisalue.

Se on erittäin merkittävä pohjavesialue.

Ismo Malin

– Se on erittäin merkittävä pohjavesialue. Pohjavedet virtaavat nimenomaan sillä kohdin, Lahden kaupungin vesiensuojelupäällikkö Ismo Malin summaa.

Malinin mukaan pohjavedet eivät ole kuitenkaan vaarassa, sillä maahan valunut rikkihappomäärä oli niin pieni ja alueella on riittävät pohjavesisuojaukset.

– Tien kunnostusten yhteydessä pohjavesisuojauksia on paranneltu. Valtatiellä 12 on bentoniittisavi asfaltoinnin alla estämässä valumia. Lisäksi asfaltti ja viemäröinti estävät myös tehokkaasti kemikaalien pääsyn pohjavesiin.

Valtatiellä 12 kuljetetaan säännöllisesti vaarallisia aineita ja tästä syystä Malinin mukaan pohjavesisuojauksia on lisätty ja paranneltu vuosien saatossa.

– Pohjavesisuojaus yltää Messiläntieltä matkakeskukselle tällä hetkellä, Malin kuittaa.

Rikkihappoa olisi pitänyt valua pitkään ja paljon, jotta pohjavedet olisivat vaarassa

Vesiensuojelupäällikkö Malinin mukaan maahan päässeen rikkihappomäärän olisi pitänyt olla huomattavasti suurempi, jotta siitä olisi haittaa ympäristölle.

Minulla ei ole tiedossa yhtään tapausta, että kemikaalivuodon takia olisi pohjavesiä pilattu.

Ismo Malin

Pohjavedet ovat Malinin mukaan hyvin suojattuna asfaltin ja bentoniitin ansiosta. Lisäksi maan pinnan ja pohjavesien välillä on 30 metrin maakerros, joten pienen rikkihappomäärän pääsy pohjavesiin on Malinin mukaan sula mahdottomuus.

Rikkihappoa pitäisi Malinin mukaan suuria määriä ja se vaatisi pitkän valuma-ajan, jotta kemikaalit vaarantaisivat pohjavedet.

– Minulla ei ole tiedossa yhtään tapausta, että säiliöautojen onnettomuuksien takia olisi pohjavesiä pilattu. Teiden suolaamisista aiheutuvat valumat ovat huomattavasti isompi riski, kun niitä pääsee pohjavesiin.

Malinin mukaan pohjavesien pilaantumista suurempi riski on mahdolliset haitat läheiselle Porvoonjoelle.

– Porvoonjokeen päästessään rikkihapolla olisi vaikutuksia. Se aiheuttaisi aivan varmasti kalakuolemia niin sanotun ph-iskun myötä.