Rikkihapporekka lähti luisuun liukkaassa mäessä – puut estivät suuremman onnettomuuden

Poliisin mukaan rikkihappoa kuljettanut yhdistelmäajoneuvo lähti luisuun erittäin liukkaassa alamäessä törmäten kerrostalon seinään. Rikkihappolastissa olleet säiliöt kuitenkin vain "hipaisivat" talon seinää, koska jykevät puut hidastivat onneksi vauhtia, poliisi toteaa.

liikenne
Rikkihapporekka törmäsi talon seinään onnettomuudessa.

Rikkihappoa kuljettanut yhdistelmäajoneuvo suistui tieltä valtatiellä 12 Lahdessa keskiviikon ja torstain välisenä yönä.

Tapahtumien kulku ei ole vielä poliisilla täysin tiedossa, mutta liukkaus on ollut Hämeen poliisiin komisario Taisto Kuhlmanin mukaan suurin onnettomuuteen johtanut tekijä.

Pelkästään liukkauden syyksi ei onnettomuutta kuitenkaan voi sysätä.

Tie oli liukas, siinä oli myötämäki ja auto oli erittäin painava.

Taisto Kuhlman

Lahden Kärpäsenmäestä Sopenkorpeen laskeutuva mäki on melko jyrkkä ja yhdistelmäajoneuvo erittäin painava.

– Siihen osui monta tekijää samaan aikaan. Tie oli liukas, siinä oli myötämäki ja auto oli erittäin painava. Tähän vielä lisäksi se, että rekoissa ei ole nastarenkaita, siinä varmasti suurimmat syyt, Kuhlman summaa.

Kuhlman painottaa, että onnettomuuden tutkinta on vielä kesken. Poliisilla ei ole vielä tarkkaa tietoa, onko ajoneuvon nopeus vaikuttanut onnettomuuteen.

– Rekkojen nopeudet nähdään onneksi ajopiirturista. Vielä on ennenaikaista sanoa, oliko nopeudella tekemistä onnettomuuteen, Kuhlman toteaa.

”Onneksi puut olivat välissä”

Komisario Taisto Kuhlman epäilee rikkihappoa kuljettaneen yhdistelmäajoneuvon lähteneen luisuun ja menneen linkkuun alamäkeen tullessa. Sen jälkeen ei ole ollut enää mitään tehtävissä.

Jos puut eivät olisi olleet välissä, jälki olisi varmaan ollut paljon pahempi.

Taisto Kuhlman

Komisario kiittelee kerrostalon ja luisuun lähteneen säilöauton välissä olleita puita, jotka hidastivat säiliöauton vauhtia huomattavasti. Poliisin mukaan puut ottivat suurimman osuman, eikä säiliöauto kuin ”hipaissut” kerrostalon seinää.

– Silloin kun raskas rekka lähtee luisumaan, se vain painaa eteenpäin. Siinä ei ole mitään tehtävissä. Onneksi puut olivat siinä välissä. Ne ovat ottaneet suurimman osuman. Jos puut eivät olisi olleet välissä, jälki olisi varmaan ollut paljon pahempi, Kuhlman tuumii.