Täsmäsää päättää matkailijan suunnan

Matkailupalveluyrityksillä on takanaan monitahoinen talvi. Venäläismatkailijoiden katoaminen on korvautunut kotimaanmatkailulla, mutta samalla asiakaskäyttäytyminen on muuttunut varovaiseksi. Majoitusvarauksia tehdään vain muutamaa päivää ennen liikkeelle lähtöä.

kotimaanmatkailu
Laskettelijoita Tahkolla
Helmi Nykänen / Yle

Matkailupalveluyritykset valmistautuvat talven viimeisimpiin ponnistuksiin. Asiakaskäyttäytyminen on kuitenkin viime vuosina muuttunut varovaiseksi, joten myös pääsiäisen osalta varauksia tehdään vain muutamaa päivää ennen liikkeelle lähtöä. Sama malli on näkynyt jo pidemmän aikaa.

– Vaikea sanoa mitään ennakkoon. Nyt eletään niin, että vain parin päivän päähän voi varmasti sanoa, kertoo Leppävirralla toimivan Vesileppiksen hotellinjohtaja Kimmo Rossi.

Rossin mukaan parin viimepäivän aikana tulevat muutokset voivat olla 10–15 prosenttia suuntaansa. Yksi vaikuttava tekijä varauksissa on sää.

– Asiakaskäyttäytyminen perustuu täsmäsään tarkkailuun, sanoo TahkoComin toimitusjohtaja Matti Kuosmanen.

Kuosmanen kertoo, että myös Tahkolla varauksia tehdään jopa 3–4 viikkoa aiempaa myöhemmin. Siinä missä Tahkolla pääsiäinen alkaa olla loppuunmyyty, ollaan Leppävirralla tyytyväisiä 50–60 prosentin täyttöasteeseen. Kuopion Rauhalahdessa pääisiäisen myynti viikon 11 lopussa oli reilu puolet kapasiteetista.

– Ihan hyvin on mennyt, mutta tahkoamista on. Haasteellinen loppukevät on tulossa, sanoo Rauhalahden viestintäpäällikkö Sirpa Nyyssönen.

Kotimaa korvannut venäläiset

Muun muassa ruplan kurssimuutosten aiheuttama venäläismatkaijoiden kato näkyy poikkeuksetta lähes jokaisessa matkailupalveluyrityksessä. Rauhalahdessa venäläisten määrä on pudonnut kolmanneksella. Vesileppiksen Kimmo Rossin mukaan venäläismatkailijoiden pitämiseksi on pakko laskea hintoja.

– Jo aiemmin laskettiin hintoja parikymmentä prosenttia. Kesä on vielä auki, Rossi kertoo. Vesilleppis haluaa pitää kiinni erityisesti venäläisistä urheilumatkailijoista.

Venäläisten puuttuminen on kuitenkin korvautunut kotimaanmatkailulla. Niinpä esimerkiksi Vesileppiksessa kasvua myynnissä on ollut viidenneksen viimevuotista enemmän. Myös Tahkolla kotimaanmatkailu on pelastanut paljon.

– Torjuntavoitto, toteaa Matti Kuosmanen.