Ammattikuljettaja rikkihappo-onnettomuudesta: tienhoito retuperällä

Pitkään vaarallisia aineita kuljettanut ammattikuljettaja Kari Helokivi toivoo, että kuljettajan syyttelemisen sijaan keskityttäisiin enemmän tienhoidon epäkohtiin. Raskaan liikenteen onnettomuuksissa syytetään Helokiven mukaan liian herkästi kuljettajia, vaikka tienhoito on hänen mukaansa suurin ongelma.

autoilijat
Jykevä puu meni säpäleiksi yhdistelmäajoneuvon törmäyksessä.
Mikael Kiskola/ Yle

Lahti on pitkään vaarallisia aineita kuljettaneen ammattikuljettajan mukaan hankala paikka turvallisen kuljetusreitin valintaan.

Valtatiellä 12, Kärpäsenmäeltä Sopenkorpeen laskevassa mäessä tapahtui täydessä rikkihappokuormassa olleen yhdistelmäajoneuvon onnettomuus.

Raskaiden ajoneuvojen yöllä liikkuminen on lisääntynyt viime vuosina.

Kari Helokivi

Raskasta liikennettä ohjaavan liikennemerkin mukaan suositeltava reitti kulkisi Lahden Renkomäestä, ohittaen Lahden keskustan usean kilometrin päästä.

– Suositeltava reitti sijaitsee niin ikään pohjavesialueella. Lisäksi silläkin reitillä on iso ja jyrkkä mäki, joka saattaa kevätöinä olla todella liukas. Se ei ole välttämättä yhtään sen parempi reitti kuin keskustan läpi menevä reitti, vaarallisia aineita vuosia kuljettanut ammattikuljettaja, kuljetusliikeyrittäjä Kari Helokivi summaa.

Lahti on ammattikuljettajan mukaan haastava kaupunki ohittaa painavan kemikaalikuorman kanssa.

Jyrkät mäet jäätyvät Helokiven mukaan herkästi kevätöinä ja raskaan ajoneuvon kuljettaja muuttuu hänen mukaansa herkästi matkustajaksi, jos liukkaus ottaa yliotteen.

– Raskaiden ajoneuvojen yöllä liikkuminen on lisääntynyt viime vuosina. Samaan aikaan tienhoidosta tingitään, eikä liukkauden torjuntaa hoideta kunnolla.

Kokenutkaan kuljettaja ei voi tehdä ihmeitä

Joskus Helokiven mukaan sattuu vahinkoja. Syy ei hänen mukaansa ole automaattisesti kuljettajan.

– Usein saa lukea onnettomuusuutisista, että raskaan ajoneuvon kuljettaja ei loukkaantunut. Tiedän, että tällaisissa tapauksissa onnettomuus saattaa jättää ikuiset henkiset vammat, vaikka fyysisiä vammoja ei syntyisikään.

Kokenutkin kuljettaja muuttuu matkustajaksi hyvin herkästi.

Kari Helokivi

Kokenutkaan kuljettaja ei Helokiven mukaan pysty ihmeitä tekemään, jos täydessä kuormassa olevan yhdistelmäajoneuvon renkaiden alta katoaa pito.

– Jos tien liukkauden torjuntaa ei ole hoidettu kunnolla ja pito lähtee alta, siinä kokenutkin kuljettaja muuttuu matkustajaksi hyvin herkästi, eikä siitä voi kuskia syyttää.

Helokivi ei paljoakaan kiittele tienhoidon nykytilaa. Teillä liikkuminen on hänen mukaansa yllätyksiä täynnä.

– Teiden hoitoluokat eivät aina pidä paikkaansa. Toivottavaa olisi, että kun tie on luokiteltu johonkin hoitoluokkaan, siinä hoitoluokassa pysyttäisiin koko matkalta, eikä tulisi yllätyksiä matkan varrella.